Tijdens de vakantieperiode houden sommige landen bij de grens auto's tegen om zo drukte op hun eigen wegennet te voorkomen, hoe heet dit ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Dichte grenzen/grensverkeerblokkade?

Er bestaat geen unieke term hiervoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heet een broodje-aap verhaal.

Waar komt dit verhaal nu weer vandaan?

In ieder geval gebeurt dat niet aan de grens van de 26 Schengen landen.

Tussen deze landen zijn de controles aan de binnengrenzen verdwenen. Burgers kunnen vrij reizen.
Ook vier niet-EU-landen vallen onder de Schengenbepalingen: IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland.

En bij al deze landen wordt je dus niet tegengehouden aan de grens en absurd grote files zijn er ook niet, behalve
als je op Zwarte Zaterdag naar Frankrijk gaat rijden, maar dan doe je dat jezelf aan.

In het Engels heten dit soort verhalen 'urban legends' oftewel stadslegendes. In Nederland noemen we dat soort verhalen 'broodje aap verhalen'. Het zijn verhalen die mensen elkaar als waargebeurd doorvertellen, maar die dat in de meeste gevallen niet zijn.