Nee zolang je geen schulden op de auto hebt staan en geen schuldeisers die het geld proberen in te casseren. Je persoonlijk bezit mogen ze niet aan komen mits het overblijft na de herverdeling van je erf door de rechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het faillissement is uitgesproken gaan al je bezittingen, ook de auto, naar de veiling of verkoop. Uit die opbrengst worden de curator , de belastingdienst en de schuldeisers betaald. De curator en de belastingdienst gaan voor. De schuldeisers moeten de rest naar verhouding verdelen, hetgeen meestal nul is. Dat is de basisregel.
De curator zal verder allerlei maatregelen nemen om inkomsten te verweven uit de boedel van de failliet ( verzekeringen en abonnementen etc. opzeggen).
Als het een persoon betreft mag die wel zijn kleding houden en enkele meubelstukken zoals bed etc. Maar alles van waarde gaat weg, dus ook dingen als koelkast en magnetron etc.
Voor privépersonen geeft de Faillissementswet specifieke regels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord volgens Belgische wetgeving volgt hierna. Nederlands (eb in zekere zin Europees) is het gelijkaardig, maar andere artikels. Ik omschrijf het in simpele bewoording.

Om failliet te gaan zijn er drie voorwaarden:
1. Handelaar zijn
2. Betalingen gestaakt zijn
3. Onvermogend zijn je schulden te betalen.

Hiervoor moet je je boeken neerleggen bij de rechtbank van Koophandel.

Dan wordt een curator aangesteld, die meestal zo'n 5000 EUR als ereloon zal rekenen om heel het dossier te doorlopen, maar dat komt er niet altijd uit.

Vervolgens gaat die o.a. EERST nazien of er nog geld te innen valt bij klanten en er activa te verkopen zijn (bij een vennootschap ook of er een rekening courant is en of het kapitaal wel volstort is). Soms wordt een 'verdachte periodie' vastgesteld waarbij men zelfs de betalingen gaat nazien die je deed aan leveranciers en terug gaat opeisen omdat er vermoeden is dat je bepaalde schuldeisers 'favoriseerde'.

Nu naar je vraag:

Je auto zit hiertussen. Die wordt dus inderdaad gewoon verkocht. Het inschrijvingsbewijs geldt NIET als eigendomsbewijs (misverstand), maar bij inbeslagname (zelfs bij je moeder) is er een nieuwe wet die veronderstelt dat ALLES mag inbeslaggenomen worden (facturen op naam van vriend/familie tellen niet meer). Op huisraad na en soms bij derdenverzet op 2.500 EUR beroepsgoederen na. Een leasing is dus enige uitzondering, want de leasingmaatschappij zal dan de auto terugnemen.

Antwoord dus: JA! Verkoop je die, dan pleeg je eigenlijk een zware fout en bevoordeel je jezelf of leveranciers en ben je mala fide bezig.

Probeer dus een faillissement te vermijden en het zelf op te lossen, voor het ereloon van de curator alleen al!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederland, beslagverbod art. 447, Burgerlijk Wetboek, zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0001827/TweedeBoek/Tweedetitel/Eersteafdeling/Artikel447/geldigheidsdatum_30-09-2012
België, art. 1408 Gerechtelijk Wetboek, zie http://www.elfri.be/onbeslagbare-goederen