Mijn auto verbruikt veel benzine wat kan ik hieraan doen?

Zou 1 op 15 moeten lopen maar 40liter tank is na 400 km al leeg.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
10.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eerst maar eens vertellen wat voor merk enz . Maar globaal : gebruik je auto niet voor korte ritjes , combineer korte ritjes zo dat er zo min als mogelijk met koude motor weer wordt gereden . Schakel snel ( op )door naar een volgende versnelling . Zie je tijdens het rijden dat je toch een rood licht krijgt in de verte zet de versnelling in vrij en neem gas terug en rol rustig door en zet de de juiste versnelling in stelling als je mag door rijden. Rij rustig en beheerst maar toch eens in de week moet er als de motor op temperatuur is zeker 10 minuten wel hoog in de toeren worden gereden evt in een lagere versnelling ( om niet op illegale snelheden te komen ) waarom als een grote motor de hele week lui wordt gereden komt er vaak koolaanslag tussen de kleppen met gevolg hoog gebruik en grote kans op schade . Haal alle onnodige zooi uit je auto rij altijd met een max halve tank als je toch geen grote stukken gaat rijden rij met ramen dicht en met de banden spanning altijd een iets hoger dan aan bevolen . Rij zo dat je zo min als mogelijk hoeft te remmen dat is nl verloren energie . Succes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een ford fiesta
het is een 1.25l moter
als ik in de 5de versnelling zit dan gaan de toeren boven de 80 al snel over de 2500
weegt rond de 1100 kilo en zou toch een zuinig autotje moeten zijn of geldt dat voor de snelweg of kan ik deze beter vermijden?
ronron1212
7 jaar geleden
dat is veel toeren bij 80 km
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is het bouwjaar van de auto?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
de auto komt uit '98

Antwoorden (3)

De luchtmassa meter kan stuk zijn, deze bepaald onderandere hoeveel brandstof de motor nodig heeft, en als hij vuil of stuk is kan deze een verkeerde hoeveelheid meten.
Deze meter zit na de luchtfilter
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om te beginnen, als het al lang geleden is, een servicebeurt. Alle noodzakelijke afstellingen controleren en zo nodig opnieuw afstellen/vervangen. Als de auto al op leeftijd is zou je een keertje de compressie kunnen laten meten (als die niet goed is, dan wordt het een dure operatie). Als alles binnen de fabrieksnormen zit, en het brandstofverbruik is nog te hoog, dan zou dat best wel eens aan jouw rijstijl kunnen liggen. De rechtervoetbeheersing wordt dat wel genoemd.
jc54
7 jaar geleden
Die 1 op 15 is waarschijnlijk het officiële verbruikscijfer, ooit gemeten onder ideale omstandigheden. In de praktijk verbruiken auto's meer. dat verschil tussen ideaal en werkelijk komt oa door (en is dus ook deels te beïnvloeden);
-achterstallig onderhoud
-lage bandenspanning
-koude motor/korte ritjes
-veel stoppen/onregelmatig rijden (cijfers bij 90/120 km/uur gaan uit van volledig constante snelheid)
-te vroeg opschakelen ('sportief rijden')

Toegevoegd na 59 seconden:
-te laat opschakelen bedoelde ik natuurlijk; veel toeren = veel vermogen maar ook veel verbruik