De voetganger heeft voorrang. De drempel maakt dat de straat waar de auto uitrijdt verkeerstechnisch gezien wordt als een uitrit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
okay +1. Wanneer deze drempel er niet zou zijn en op beide wegen zou 50km/h gereden mogen worden, de horizontale weg is wel een voorrangsweg. Wie zou er dan voorrang hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meeste wegen hebben tegenwoordig een voorrangskruising , maar de voorrang geldt niet voor de voetganger voor zover ik weet. Alleen met een zebrapad heeft hij weer voorrang. Ik zal kijken of ik het kan vinden ergens.

Andere antwoorden (13)

De voetganger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vertel even waarom.
Een moeilijke situatie,
de auto komt van een woonerf af, met de nadruk dat ie er nog af moet komen dus lijkt mij dat de auto de voetganger voor moet laten gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch geen woonerf? Het is een 30-zone.
Voetganger heeft voorrang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het uitrijden van een 30km-zone wordt beschouwt als een uitrit, heeft de voetganger voorrang omdat je nooit voorrang hebt als je ergens in of uit rijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het verlaten van een uitrit dien je alle verkeersdeelnemers voor te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de voetganger heeft inderdaad voorrang, tenzij anders aangegeven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit de antwoorden snap ik dat er ergens een voetganger loopt, die heeft dan altijd voorrang.
De auto heeft een verlaagde stoep als uitrit en moet dus voorrang geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je op het plaatje klikt zie je hem groter ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had ik dus even niet aan gedacht.. Bedankt.
Het is de drempel die het 'm doet - de drempel maakt deze situatie tot een zogenaamde uitritconstructie.

In het verkeer geldt: als het er uitziet als een uitrit, dan IS het een uitrit.

Het uitrijden van een uitrit geldt als bijzondere verrichting.

Bij het uitvoeren van om het even welke bijzondere verrichting, heeft AL het overige verkeer voorrang - dus ook de voetgangers.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zou het geen uitritconstructie zijn geweest, maar een gewone straat-op-straat-aansluiting, dan zouden de normale voorrangsregels gelden die bij een voorrangsweg gelden. Die regels zeggen dat alle *bestuurders* voorrang hebben. Onder de kreet "bestuurder" vallen bijna alle verkeersdeelnemers, maar voetgangers juist niet.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk, dankjewel plus één
voetganger heeft voorang want dat is bijzonder verkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?
Cryofiel
14 jaar geleden
Een voetganger is geen bijzonder verkeer. Bijzonder verkeer bestaat niet. Een voetganger is een heel gewone verkeersdeelnemer. Geen bestuurder, wel een verkeersdeelnemer.
Bij het verlaten van een erf (bord G6) of een 30 kilometerzone gelden geen bijzondere voorrangsregels. U moet voorrang verlenen aan alle bestuurders die van rechts komen, tenzij de voorrang geregeld is door verkeerstekens, zoals borden of haaientanden. Als er bij het verlaten van een erf of zone een uitritconstructie is aangebracht moet u alle weggebruikers, dus ook voetgangers, voor laten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de voetganger
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voetganger heeft voorrang.
Alhoewel bij dit soort situaties deze voorrang regelmatig niet verleend wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voetganger heeft voorrang