Aan welke randvoorwaarden moet worden voldaan of welke afwegingen zijn er om een gebied 30 km-gebied te laten worden?

Zijn daar regels voor, of mag een gemeente een willekeurig stuk weg aanwijzen als 30-km gebied, ook als dat totaal onlogisch lijkt?

Ik vraag dat, omdat ik een stuk 30 km-gebied ken met weinig oversteekplaatsen en vrijliggende fietspaden. Het gebied is totaal niet ingericht als 30 km. gebied en 'nodigt uit' tot 50 rijden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Het beste antwoord

Er is zeker regelgeving op dat gebied. Die regels zijn vastgelegd in de Uitvoeringsvoorschriften BABW:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0009104/geldigheidsdatum_03-09-2012#HoofdstukII_Paragraaf4

In grote lijnen komen de eisen erop neer dat een 30 km-bord mag worden geplaatst als:

- de snelheidslimiet van 30 km/uur in overeenstemming is met het wegbeeld ter plaatse. Waar nodig moeten snelheidsremmers worden aangebracht.

- de 30 km-straat voornamelijk een verblijfsfunctie heeft.

- de 30 km-straat zodanig is ingericht dat de intensiteit van het gemotoriseerde verkeer de verblijfsfunctie niet aantast.

Om gevaarlijke situaties te voorkomen moet vooral aandacht worden geschonken aan de veiligheid op oversteekplaatsen voor voetgangers, op kruispunten met fietsroutes en op voorrangskruispunten.

Als de overgang naar een hogere maximumsnelheid (50 km/uur) samenvalt met een kruispunt, moet deze overgang duidelijk herkenbaar zijn. De voorrang moet daar geregeld zijn door voorrangsborden of een uitritconstructie.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft ten aanzien van 30-km zones overigens verschillende aanbevelingen gedaan (zie bron 1).
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk, bedankt! Onze 30km-zone voldoet niet aan de richtlijnen. Hij heeft namelijk een doorgaand verkeers-functie...