Zwartrijden, komt van zwart geld en zwart werken.

"Zwart geld" komt uit de Hanzetijd.
Door de intensivering van de handel, kwam er steeds meer behoefte aan (kleinere) munten. (wisselgeld)
Zgn. muntheren zorgden voor de hoeveelheid geld, en omdat er te weinig zilver was, mengden ze de munten met tin en lood, en dat had zwarte munten tot gevolg.
De munten werden dus minder waard, en je kreeg letterlijk zwart geld.

Zwart geld en zwart werk, is in onze tijd niet minder waard, maar wel voor de overheid. Voor de belastingdienst is dat geld zwart of waardeloos, omdat het niets aan belasting oplevert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Al het geld waarover geen belasting wordt afgedragen wordt 'zwart' genoemd. Een rijder die geen wegenbelasting afdraagt is dus een zwartrijder.....