Wat betekent : PK (paardenkracht)?Hoeveel vermogen is dit ?

Mijn wagen heeft 12 PK !

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
13.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het niet zo dat 1 pk de definitie is van het vermogen om 1000 kg 1 meter omhoog te tillen in 1 seconde?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een meter te verplaatsen was het toch? 1000kg 1m omhoog te tillen in 1 seconde is wel meer dan 1PK voor nodig.

Antwoorden (4)

De kracht van 12 paarden samen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vermogen van 12 paarden tezamen. Dit komt neer op 33000 foot-pounds per minute, wat ongeveer hetzelfde is als het vermogen van een trekpaard om 150 kilogram in een minuut 30 meter op te hijsen.

1 PK komt in ieder geval neer op ongeveer 745,7 watt. Dus jouw auto levert een vermogen van 12 x 745,7 = 8948,4 watt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Pingpongchinees;

De natuurkundige definite van een paardekracht google je zelf maar bij elkaar maar 12 pk staat gelijk aan een vermogen van 8,823 Watt. Niet veel dus. Dat betekent dat je of een brommobiel rijdt of dat je Belg bent en hier de fiscale pk's meldt. In Belgie is de pk namelijk ook een norm voor belastingheffing bij motorvoertuigen die nauwelijks overeenkomt met het feitelijke motorvermogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De paardenkracht is een verouderde eenheid van arbeidsvermogen. De naam komt van de Engelsman James Watt. Die gebruikte namelijk een pony om kolen uit een mijn te tillen. Hij ontdekte dat een pony gemiddeld 22.000 foot-pounds per minuut kon trekken. In plaats van dat hij dit dan ‘ponypower’ noemde, vergrootte hij dit getal met 50% en noemde het horsepower (33.000 foot-pounds per minute).

1 pk = 33.000 foot-pounds per minuut, als je dat doorrekent dan:
1 pk = 745,69 Watt en 1 kW (1000 watt) is dus 1,34 pk.

Deze eenheid staat nog steeds bekend als de ‘mechanische pk’. In Nederland gebruiken we echter de ‘metrische pk’. Deze eenheid wordt in heel Europa (behalve Groot Brittannië) en Japan gebruikt.