hoe komt het dat nitro zo'n extra boost geeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door die cafeïne volgens mij

Het beste antwoord

Ha, die Goldmine231;

Er bestaat nogal wat verwarring tussen nitro en nitrous. Nitro is kort voor nitromethaan en dat is, zoals hierboven al uitgelegd, een hoog-explosieve brandstof. Normale motoren kunnen hier zonder aanpassingen niet op draaien. Nitrous is kort voor nitrous oxide, oftewel lachgas. Dat wordt gebruikt om meer zuurstof in een motor te krijgen dan deze op eigen kracht kan aanzuigen. Wanneer er gelijktijdig ook extra brandstof wordt ingespoten kan er een veel sterkere verbranding plaatsvinden dan met de standaardmotor. Deze techniek is in WO2 door de Duitschers ontwikkeld om jachtvliegtuigen op grote hoogten te helpen het zuurstoftekort in de ijlere luchtlagen te overkomen. Later is het in Ameria verder ontwikkeld door dragracers die natuurlijk altijd op zoek zijn naar meer pk's. Vermogenswinst op een standaard 1600cc motor kan al gauw 50pk of meer bedragen. Bij hele dikke V8's kunnen er vele honderden extra pk's mee gewonnen worden. Het nadeel is dat het alleen geschikt is voor korte krachtsexplosies. Ook zul je de lachgas(NO2)fles geregeld moeten vullen. Het voordeel is dat de motor alleen zwaar belast wordt wanneer je het systeem gebruikt. Bovendien is het veel goedkoper dan een motor met conventionele methoden opvoeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om 1 kg benzine te verbranden is 14,6 kg lucht nodig, terwijl voor een zelfde hoeveelheid nitromethaan slechts 1,7 kg lucht nodig is. Omdat een cilinder per slag slechts een beperkte hoeveelheid gasmengsel kan bevatten kan er per slag 8,7 keer zoveel nitromethaan als benzine worden verbrand. Omdat de energie-inhoud van benzine 42 tot 44 MJ/kg bedraagt en nitromentaan niet verder komt dan 11,3 MJ/kg is het netto-effect dat nitromethaan ongeveer 2,3 keer zoveel energie levert als benzine.