Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet de maxi cosi op de achterbank ook tegen de rijrichting in staan?

Ik heb al wel even gekeken en zie dat ik niet de enige ben met deze vraag. Maar bij de andere vraag staat niet echt een eensluitend antwoord.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ook op de achterbank moet je de maxi cosi tegen de rijrichting plaatsen. omdat bij een aanrijding of snelle rembeweging het hoofdje van de klein (nek) te kwetsbaar is en dus met teveel kracht naar voren knikt kleine kinderen hebben nog niet de kracht om dit zelf op te vangen. met de maxi cosi tegen de rijrichting heeft de klein hier geen last van doordat het hoofdje tegen de leuning goede steun heeft. als het kind groot genoeg is en met zijn hooft boven de rugleuning uitkomt mag het met zijn gezicht weer in de rijrichting zitten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Ja moet zeker!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, omdat het hoofd van een baby groot en zwaar is in verhouding tot de rest van het lichaam. Bovendien zijn de nekspieren nog niet volledig ontwikkeld. Als de baby voorwaarts gericht wordt vervoerd, zal zijn of haar hoofd naar voren worden geworpen in geval van een frontale botsing. Dit kan ernstig nekletsel veroorzaken en zelfs fataal zijn. Door de baby achterwaarts gericht te plaatsen, worden de krachten die tijdens een botsing worden uitgeoefend, over de hele rug van de baby verdeeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook als hij/zij ouder is? 18 maanden in de auto stoel? Het valt mij op als mijn zoontje in slaap valt dat z'n hoofdje altijd naar voren hangt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor de veiligheid van het kindje is het beter. je zult je kindje minder goed zien, als je zelf de auto bestuurd, maar je kindje zit wel veilig in zijn stoeltje op deze manier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding