Hoe bereken je de theoretische maximale snelheid van een motorboot o.b.v. gewicht boot / passagiers en aantal PK's motor?

Overweeg een boot te gaan kopen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Praten we hier over een waterverplaatsend schip (een gewone motorboot) of een planerend schip (een speedboot) bij een waterverplaatsend schip is voornamelijk de lengte van de waterlijn bepalend de snelheid zal nooit ver boven de 8knp uitkomen (tenzij je een echt grote jongen gaat kopen) bij een speedboot is de mogelijke maximum snelheid theoretisch oneindig als je er maar genoeg vermogen achter hangt. Er is echter geen rechtlijnig verband tussen vermogen en snelheid, dan krijg je inderdaad te maken met allerhande factoren waarvan hahahi hierboven de meeste wel opnoemt.

Antwoorden (1)

Dat heeft de leverancier van de boot al gedaan. Je kunt in de catalogus of op internet die specificaties lezen. Maar behalve dat gelden er ook snelheidsbeperkingen voor boten. Je kunt dus een boel geld besparen als je beide met elkaar in overeenstemming brengt. Zelf zou je maximum snelheid moeilijk kunnen bepalen omdat je niet veel over de exacte vorm, de water- en luchtweerstand, motorvermogen etc. weet.