als je voor elkaar langsrijd moet je dan evengoed voorrang verlenen aan het wachtende verkeer?

Als je bij een normaal kruispunt beide naar links wilt en je rijd voor elkaar langs, moet je dan evengoed voorrang verlenen aan het nog wachtende verkeer? Dus volgens deze afbeelding (http://www.gratisrijbewijsonline.nl/afslaanwet/afbeeldingennl/afslaanwetnl145.GIF) Stel ik ben de blauwe auto en achter de bruine auto staat nog een auto te wachten, moet ik de bruine auto dan voorlaten en wachten totdat de auto die daarachter stond voorbij is of mag ik gewoon tegelijkertijd met de bruine auto de bocht maken zodat daarna het nog wachtende verkeer weer verder kan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (3)

Dat is een beetje opletten en anticiperen, als jij langzaam gelijk met de bruine oprijdt dan haal je dat soms wel soms niet. Ik zou het risico niet nemen want je bent erg afhankelijk van de snelheid van de auto achter de bruine. Soms kan die met een klein bochtje al om de bruine heen en dan zit jij fout bij een botsing.

Toegevoegd na 54 seconden:
Eigenlijk ligt dat dus een beetje aan de breedte van de straat en of de auto achter de bruine er al snel langs kan maar in principe: niet doen en wachten tot al het verkeer achter de bruine voorbij is, zeker bij een examen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee Anogast, als jij duidelijk blijft wachten gaat de bruine auto rijden. Je kunt dit ook zichtbaar maken met een handgebaar. Eigenlijk is het hetzelfde als er van vier kanten een auto komt op een kruispunt zonder regelingen en ze willen allemaal linksaf. Iemand geeft dan gewoon een handgebaar en dan gaat er eentje rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kruispunt met haaietanden is in dit geval niet zoveel anders dan een kruispunt zonder omdat rechtdoor gaand verkeer voor afslaand verkeer gaat. Het is gewoon een kwestie van opletten en als jij en de bruine auto tegelijk gaan oprijden dan kan het verkeerd aflopen. Niet doen dus en gewoon de ander met een handgebaar voorrang geven en de rij er achter afwachten.
Je moet dan wel altijd het recht door gaand verkeer voor laten gaan..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij niet gelijktijdig met de blauwe auto voor elkaar langs kunt zonder anderen te hinderen, dan moet dat.
Je hebt dan met één van de twee volgende regels / weetjes te maken:
1. korte bocht gaat voor lange bocht (in feite komt bij linksaf slaan de ander dan ook van rechts van jou)
2. rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat vóór afslaand verkeer.