Moet je op de motor je koplamp afplakken als je naar Engeland gaat?

Of is dit alleen op auto's van toepassing.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
3.6K

Het beste antwoord

Ja. De koplampen van zowel auto's als motoren zijn afgesteld op de berm bij rechtsrijdend verkeer. Dit betekent dat ze in Groot-Brittannië / Schotland op de andere weghelft schijnen, waardoor ze tegenliggers kunnen verblinden. Aangezien het verblinden van de tegenligger verboden is, wordt aangeraden je koplamp af te plakken als je van plan bent in het donker te rijden.
Dit kan met een speciale sticker die in Nederland o.a. worden verkocht bij Halfords vestigingen en bij de ANWB. Je kunt het ook zelf met zwarte klustape doen, dat houdt het licht voldoende tegen.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je moet bij een reis naar Engeland ALTIJD het vlak van de bermverlichting afplakken. Als je onverwacht overdag licht moet voeren (tunnel, slecht weer) moet je gewapend zijn.
Ook op de Ferrie's kun je vaak die stukjes kopen, maar zwart tape werkt ook prima. Even controleren in het donker of het lichtbeeld op een muur geen scuin oplopend vlak meer heeft.