Waarom heeft een tractor kleine wielen aan de voorkant en grote wielen aan de achterkant?

Mijn dochter (3 jaar) stelde die vraag en eigenlijk weet ik geen antwoord. Een heldere en enigszins technische uitleg stel ik zeer op prijs.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
10.4K

Het beste antwoord

Prachtig hé, die vragen van onze jongste dochters die zoveel wijsheid vragen!

Op http://gasengine.farmcollector.com/Tractors/Worlds-Oldest-John-Deere-Tractor.aspx vind je een van de oudste bekende tractoren, en daar merk je dat het niet altijd zo hoeft te zijn.

Dan toon je haar vervolgens deze recenter tractor-videoclip uit Australia (Chinees nieuwsbericht):
http://www.china.org.cn/video/2010-11/09/content_21301507.htm

Driewieler - gocart - tractor: Mijn lievelingsspelletje toen ik ook drie jaar oud was, was met mijn driewieler karren hangen om m'n knuffels te vervoeren. Hoe snel leer je op je driewieler niet dat je voorwiel 'slipt' in los zand. Of dat het enige aangedreven achterwiel 'spint' als je begint te 'crossen' met je go-cart? Wel tractor > tractie > trekken.

Technisch nu: Actie = reactie

Dus als je iets op wielen wil trekken (zie ook google: John Massis), moet je de kracht op de grond overzetten in tegenstelde draairichting: Zacht rubber en een zo groot mogelijk contact oppervlak (eigenlijk geldt hetzelfde voor een moto waarvan je zou denken dat hij maar minimaal aan de grond komt, de band 'zet' zich vlak op de grond voor maximaal grip, ook in de regen). Dus moet je hoe dan ook zo groot mogelijke wielen hebben als je super-super veel wil vooruittrekken.

Nu speelt het geen rol of die wielen vooraan of achteraan staan, maar met trappers gaat het niet, dus moet er een hele grote motor in. En daar zie je in de clips dat de motor meer en meer VOORAAN kwam te zitten en een as naar achteren liep om de wielen door de aarde te trekken (vandaar ook het profiel, in losse aarde nog meer contact, enkele bovenlaag is goed als je op asfalt trekt en dan heb je eigenlijk geen profiel nodig, zie dragsters en formule 1). Hoe zwaarder het gewicht hoe meer de tractor duwt naar de grond (verticaal) en dat gewicht gaat via de banden in maximale wrijving zodat het wiel 90° de kracht draait in trekkracht en vandaar de zo groot mogelijke wielen.

Maar de achterwielen van de huidige tractoren zijn zo groot omdat de zwaar wegende motor vooraan zit, en omdat tussen de wielen ook nog meerdere draaimechanismen zitten om ploegen/strooimachines/rooimachines te doen draaien. Soms rijdt een tractor echter ook achteruit om iets te 'trekken' of te 'duwen' (meestal maneuvrerenredens).

Als je formules wil, ik kan ze ook in reacties verder zetten, gezien de beperkte antwoordruimte hier.

Een dikke knuffel voor je superdochter en 13/10!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig antwoord, Jean-Marc, veel dank! Judith slaapt nu, maar straks gaan we lekker plaatjes en filmjes kijken ;-))

Andere antwoorden (6)

Eén verklaring is alvast dat de tractor moet kunnen draaien. Met grote wielen aan de voorkant en de motor er tussenin kan je geen bocht meer nemen (alleszins toch geen scherpe draai).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeggen:
de achterwielen zijn groot omdat er achter een tractor vaak werktuigen worden gehangen, die ook hoog zijn (grote afstand vanaf de grond). Bovendien is de kans dat de tractor gemakkelijk wegzakt in de grond kleinere als de wielen groot zijn.
De voorwielen zijn klein, want die zijn verbonden met het stuur. En sturen met grote wielen is een stuk onhandiger dan met kleine.

(Maar goed, dit is wat ik zelf bedenk...)
Computoon
11 jaar geleden
Die grote wielen zijn vooral om voldoende grip te hebben on de aarde, met moet een grote trekkracht kunnen ontwikkelen om bv een ploeg in de aarde vooruit te trekken.
De achterwielen zijn de aangedreven wielen. De voorste moeten enkel kunnen sturen en worden voor het gemakkelijker sturen met kleine wielen uitgerust maar ook om de kosten te beperken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tractor moet veel trekken en dragen aan de achterkant. Er is dus een groot wiel met veel ruimte eronder en veel profiel om niet in de modder te blijven steken. Dit ook omdat de wielen worden aangedreven door een rechte as. Je ziet dat de voorwielen aan een verticale balk zitten om hoogte te houden onder de tractor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zit hrm puur in het feit dat via dw achterwielen alle kracht van de tracktor word overgedragen aan de grond en om niet te slippen en of wegzakken en het nrmen vzn een heling moeten de banden groot, breed en een diep profiel hebben. Er bestaan overigens ook tracktoren met 4 wiel aandrijving, dan zijn alle wielen evengroot (helft van normaal ong.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke vingers en kleine telefoon...? (^_^)
Kleine wielen voor heeft meerdere voordelen .
Kleine wielen voor is veel goedkoper [ de banden ] .
Het stuurt makkelijker .
Er zijn wel tractoren met grote voorwielen te verkrijgen die zijn dan speciaal voor extra natte grond .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ook en worden ook op voetbalvelden gebruikt .