Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke veranderingen zijn doorgevoerd in het sirenegeluid van hulpdienstvoertuigen?

Sinds een paar jaar klinken de sirenes van de hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance) anders dan vroeger.

Eén van de veranderingen is dat, bij het naderen van een kruising, de sirene op dubbele snelheid wordt gezet.

Een andere verandering is dat de geluiden anders klinken. Er lijkt een "jengel" in te zitten, en het klinkt alsof de tonen nu "polyfoon" zijn geworden in plaats van smalbandig.

Maar dat is slechts mijn subjectieve interpretatie.

Wat is er werkelijk veranderd, technisch gezien?

(Ik doel op frequentiebanden, tijdverdeling, dat soort dingen.)

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Vervoer
787

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ambulances hebben geen 3-tonig signaal meer, maar 2, net als brandweer en politie.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Enig verschil van de -voor alle voorrangsvoertuigen tweetonige- geluidssignalen is dat je het geluid anders waarneemt / gedragen wordt bij naderen, voorbij gaan en bij verwijderen. De geluidssterkte of toonhoogte zelf verandert niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat bedoel ik niet. Het signaal klinkt anders dan vroeger. En dat ligt niet aan mijn oren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sjaddie: jij bedoelt het Dopplereffect, maar dat is niet wat Cryofiel bedoelt.
Het klinkt inderdaad 'jankeriger' nu.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding