Wat was de oorzaak van het busongeluk in Zwitserland begin maart waarbij 28 personen, vooral kinderen, omkomen?

Of is dat nog niet bekend?
Er werd toen gesuggereerd dat de chauffeur met de dvd-speler bezig was en daardoor de macht over het stuur verloor.

Toegevoegd na 3 minuten:
'Omkomen' moet 'omkwamen' zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Antwoorden (1)

Nee, men is er nog niet achter. Er is al veel onderzocht:
- De buschauffeur reed niet te snel. De snelheid lag een stuk lager dan de maximumsnelheid van 100 km/u in de tunnel.
- Uit de analyse van de tachograafschijf blijkt dat de chauffeur voldoende had gerust alvorens de rit huiswaarts aan te vatten.
- De camera's in de tunnel tonen dat de bus niet gehinderd werd door een ander voertuig. Het is ook uitgesloten dat de bus tegen de linkerwand botste alvorens te crashen tegen de muur aan de rechterkant.
- Geen van de kinderen heeft gehoord noch gezien dat de chauffeur een dvd aan het insteken was. Wel hebben de overlevenden verteld dat de videoschermen in de bus flikkerden, klaar om een video te laten starten. De lichten zouden ook al uit zijn geweest.
- Uit de autopsie op het lichaam van de buschauffeur bleek dat hij een natuurlijke dood stierf, veroorzaakt door het ongeval. Er waren geen sporen van alcohol in zijn bloed. Hij had geen hartproblemen en er waren geen andere medische problemen die aanleiding hadden kunnen geven tot het verlies van bewustzijn. Al wil dit niet zeggen dat deze oorzaak uitgesloten is.
- Er moet nog blijken of een technisch defect de oorzaak kan zijn van de crash. Verder trekken de onderzoekers nog alle menselijke aspecten na, of het onoplettendheid kan zijn geweest of een fout.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je.
Jouw bron is een nieuwsbericht van vier dagen na het ongeval. Inmiddels zijn er alweer ruik twee maanden verstreken. Ik hoop dat er nu onderhand meer duidelijkheid is over de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kmjansen: later werd gezegd dat dat een gerucht was en dat dat nooit met zekerheid gezegd kon worden want alle overlevenden hadden dat nooit kunnen zien (zaten achterin),