Komt een voorrangsvoertuig wel eens voor een open brug te staan?

Bijvoorbeeld de brandweer krijgt een oproep. Krijgen brugwachters op de route dan bericht daarvan? Of is het allemaal op goed geluk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
2.2K

Het beste antwoord

Bij de grotere bruggen ( geautomatiseerde bruggen ) wordt dit via een centrale geregeld, de bemande bruggen kunnen telefonisch worden benaderd.

Daar dit berust op mensenwerk, zowel vanuit de centrale alswel aan/bij de brug wil het er wel eens aan schorten.
En komt het wel eens voor dat er een hulpverlener moet wachten voor een brug.

Toegevoegd na 20 uur:
Kleine aanvulling,
In veel plaatsen worden bij handbediende bruggen waar één brugwachter meerdere bruggen bedient gebruik gemaakt van een fiets of bromfiets.
Deze zijn veelal "gewapend" met een mobieltje, maar lijkt mij duidelijk dat deze natuurlijk niet altijd te bereiken zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op de meldkamer hangt/staat een groot bord wat aangeeft welke bruggen bezet zijn, dus die open staan.
Zo kun je er rekening mee houden.
Succes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een voorrangsvoertuig staat ook wel eens voor een brug of een spoorwegovergang.
Wel heb ik meerdere keren gezien dat het voorrangsvoertuig via andere weghelft naar voren rijdt (tegenliggers staan aan de andere kant voor de slagboom) en zo vooraan (naast de andere die vooraan staat) komt te staan om gelijk weg te kunnen (schuin over steken) zodra de slagboom omhoog is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in bijvoorbeeld Aalsmeer gaat er meteen met de melding een oproep mee dat de brug vrijgehouden moet worden. Zo kan het dus ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsjee wat een oetl*l zeg.... al zal hij daar niet veel ambulances voorbij zien komen. Hier is dat gewoon meerdere keren per dag denk ik zo. Je moet er ook over om van Aalsmeer naar het ziekenhuis in Hoofddorp te komen en ook de brandweer gaat er veel overheen.
Neen.

Bij uitruk van een voorrangsvoertuig krijgt de brugwachter direct een signaal welke bruggen gesloten dienen te worden om passage van een voorrangsvoertuig mogelijk te maken.

Is het tijdig sluiten van een brug niet mogelijk krijgt de alarmcentrale dit per direct te horen zodat er een andere route uitgestippeld kan worden.

Wel is het mogelijk dat een voorrangsvoertuig als normale passant in de wachtrij voor een geopende brug staat en tijdens het wachten een alarmering ontvangt, het voertuig zal zich dan op de linkerweghelft naar voren rijden en als eerste (door het rode licht) de brug passeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In welk deel van Nederland leef jij? Rijkswaterstaat heeft de afgelopen dertig jaar alle bruggen en sluizen gemoderniseerd en worden de bruggen vanaf 1 centrale plek bediend. Mochten ze ergens een stukje vergeten zijn zal de brugwachter op zijn fiets wel per mobiele telefoon bereikbaar zijn alvorens hij de volgende brug opendraait.