Waar moet ik op letten bij het naderen van een kruispunt of rotonde met een bord "situatie gewijzigd"?

Bij het naderen van een rotonde of kruispunt staan wel eens borden met "situatie gewijzigd" als ik daar voor het eerst kom, hoe weet ik dan wat de voorgaande situatie was?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1K

Het beste antwoord

Wat de situatie "was" is niet belangrijk. Het gaat er om dat je geattendeerd wordt op een gewijzigde situatie (meestal gewijzigde voorrang).
Voor mensen die dat bewuste kruispunt dagelijks of geregeld rijden bestaat de kans dat ze het kruispunt op de "automatische piloot" rijden conform de eerder geldende regels. Zijn de voorrangsregels veranderd, dan moet het bord "situatie gewijzigd" deze bestuurders allert maken op de gewijzigde situatie.
Voor een bestuurder of voetganger die voor het eerst op het bewuste kruispunt komt heeft het bord dus in feite geen waarde.

Toegevoegd na 1 uur:
Toch nog even dit:
Weggebruikers die onbekend zijn met het kruispunt kunnen zich instellen / moeten rekening houden met mogelijk wijfelend of zoekend gedrag van weggebruikers die wel bekend zijn met het kruispunt. Dit tengevolge van de verandering / aanpassing.
In die zin heeft de aanduiding toch nog wel een'" dubbelfunctie".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ruim en duidelijk antwoord.

Andere antwoorden (3)

Als je daar voor het eerst komt moet je gewoon de situatie zien zoals die dan is. Die borden staan er eigenlijk om mensen die daar vaker komen en daardoor denken de situatie wel te kennen er op te attenderen dat ze extra moeten opletten.
Maar als je dus voor het eerst daar komt is dat op jou niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet je niet, er staat vaak niet bij wat er gewijzigd is. Dat bord is dan ook voor mensen die daar elke dag of met regelmaat langs komen en een bepaalde verkeerssituatie verwachten. Bijvoorbeeld, waar je eerst door kon rijden staan nu stoplichten.

Het doel van het bord is om de situatie / het punt te benaderen alsof je er voor het eerst komt. Goed opletten dus wat er van je verwacht wordt / aan welke regels je je moet houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voorrangssituatie kan gewijzigd zijn. Zo kan het zijn dat fietsers geen voorrang hebben. Maar het kan ook te maken hebben met het feit dat fietsers in beide richtingen de rotonde op mogen fietsen.

Het heeft meestal te maken met fietsers.