Welke (verkeer)regels gelden er voor een velomobiel?

Van de week zoefde er een velomobiel voorbij en ik ging zelf al sneller op een gewone fiets dan de file op de snelweg, maar de velomobiel die was echt heel snel.
Ik vroeg me dus af of dat - los van het comfort - niet een beter alternatief zou kunnen zijn voor elektrische auto's.
Ik bedoel dus gewoon concreet het voertuig zelf. op de pagina van wikipedia heb ik al de voor en nadelen kunnen lezen. De wettelijke bepalingen rondom het gebruik die kon ik zo snel niet vinden.

Toegevoegd na 5 uur:
Toevoeging om 22:05
De velomobiel die mij voorbij ging was te breed voor het fietspad en ging harder dan de maximumsnelheid die geldt voor bromfietsen. Ook een reden voor het stellen van deze vraag.
Opzoeken kost veel tijd. Ik had gehoopt op een antwoord van iemand die er direct mee te maken heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Het beste antwoord

Voor de wet is een velomobiel een fiets. Wetgeving rond de fiets is dan ook gewoon van toepassing. Regels voor het gebruik van de fiets op de weg zijn te vinden in het RVV (Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990). Het volledige reglement kun je ophalen in pdf op de site van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.