Fietsongeluk met een andere fietser. Ben ik aansprakelijk voor de schade aan haar fiets?

Zaterdag een fietsongeluk met een andere fietser gehad. Ik had een vriendin achterop en fietste achter een vrouw. Ze reed mij te langzaam dus besloot ik na kijken of niemand mij inhaalde, haar in te halen. Toen ik halverwege was, begon zij ook ineens de persoon voor haar in te halen, dit zonder achterom te kijken neem ik aan, anders had ze mij moeten zien. De weg was niet breed genoeg om met 3 naast elkaar te fietsen en ik kon niet meer remmen met mijn tempo dus riep ik 'kijk uit' en week ik zo ver mogelijk uit naar links. Het moment dat ik dacht er langs te zijn voelde ik ineens een ruk aan mijn fiets en hoorde ik een schreeuw en iemand vallen. Ik vroeg aan mijn vriendin wat er gebeurde en ze zei dat het stuur van de fietser achter haar rugtas bleef haken en de vrouw viel. Wij zelf vielen niet, want waren er al voorbij. Doordat twee mensen achter de de fietser ook niet meer konden remmen, vielen zij ook over haar heen. Deze fietsers hebben niets, maar de vrouw heeft een wond in haar kin en een scheurtje in het botje in haar arm. Verder is haar kettingkast kapot, deze moet worden vervangen. De fietser wil deze kettingkast op mij verhalen. Mijn vraag is nu: Ben ik hiervoor aansprakelijk? In acht genomen dat deze mevrouw zelf niet heeft gekeken voor zij ging inhalen en wij al zo ver langs haar waren. Ik hoop dat iemand hier snel antwoord op kan geven.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik heb een WA verzekering met een eigen risico van 175 euro.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit soort vragen kan je toch echt beter met je verzekering opnemen. WIj kunnen hier wel van alles vinden of bijna soortgelijk meegemaakt hebben, maar dat is toch uiteindelijk niet wat telt. De regels zijn niet altijd logisch en de verzekering heeft het laatste woord. Overigens zou ik zeggen dat je niet aansprakelijk bent, maar ja da's mijn idee. Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij kunt wel zeggen dat ze ging inhalen zonder om te kijken maar dat zul je dan eerst moeten bewijzen met getuigen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verhaal met het haken achter de tas klopt niet... Hoe kan ze vallen als jullie al voorbij waren en jullie hadden dan ook uit balans gebracht moeten zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mobie1, dit verhaal klopt wel want mijn vriendin die achterop zat (het was haar tas) heeft het zelf gezien en gevoeld.

Antwoorden (3)

Die vrouw kan wel willen maar zal toch met het bewijs moeten komen dat jij de oorzaak van het ongeval bent en jij een handeling verrichte waardoor het ongeval ontstond.

Uit uw verhaal maak ik op dat u reeds aan het inhalen bent , de tegenpartij gaat inhalen en maakt een zijdelingse verplaatsing en doet dat op een moment dat er schade en hinder kan ontstaan voor andere weggebruikers, ergo u bent niet aansprakelijk voor de door haar geleden schade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment van inhalen rijd u rechtuit. De tegenpartij is op het moment dat zij besluit van richting te veranderen een bijzondere verrichting aan het doen. en is dus fout. Zelfs de verzekering kiest bij twijfel aan bewijs van schuldige, het liefst voor degene met de minste schade.
12 jaar geleden
Duidelijk zat dat jij geen schuld hebt. Als je gaat inhalen moet je eerst achterom kijken. Dat heeft ze nagelaten waardoor ze is gevallen. Het helpt als je getuigen hebt maar het feit dat ze achter de rugzak bleef hangen van iemand die bij jou achterop zat betekent toch echt dat zij jou van de weg heeft proberen te rijden en niet andersom. Ik heb het ook gehad met een mevrouw die me sneed terwijl ik voorbij ging. Met een grote mond ging ze te keer over onverantwoordelijk rijgedrag etc. Haar voorband stond in modder op mijn broek dus ik kon aantonen dat ik al naast haar zat toen ze naar links ging. Het heeft me wel een half uur gekost met chagrijnige agenten en tien toeschouwers met elk hun mening.