net heb ik mijn auto verkocht, en heb vrijwaringsbewijs meegegeven. mijn auto staat hier nog! is dit veilig?

ik heb een half uur geleden m'n auto verkocht. de koper heeft auto laten staan, maar wel bewijs van eigendom meegenomen.
hij komt donderdag de auto halen, en vrijwaringsbewijs brengen, is dit veilig?
of ben ik enorm dom geweest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
2.4K

Antwoorden (4)

Als je je geld heb, is alles ok.
Let wel op dat je je vrijwaringsbewijs mee krijg, en dubbel check op www. Rdw.nl of de auto van jouw naam af is, als dit niet zo is, is de auto en alle negatieve gevolgen voor jouw rekening. Geloof me zelf mee gemaakt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve de reedsgenoemde evt gevolgen betreft verzekering en wegenbelasting, bestaat er een risico dat de nieuwe eigenaar bv geflitst word en de bekeuring naar jou toe komt. Het is dus idd belangrijk dat jij de vrijwaring hebt, of iig zekerheid dat de auto niet meer op jouw naam staat.
Ikzelf heb al een aantal auto's op deze manier overgedragen, maar het is een vertrouwenskwestie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als hij Vrijdag de auto pas meeneemt, ben je verplicht de auto tot dat moment in de verzekering te hebben, verder is er dus nix aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou nooit de eigendomspapieren uit handen geven ook al heeft men betaald. Jij blijft verantwoordelijk voor het voertuig en de kentekenpapieren totdat de overschrijving is gedaan. Ik heb vaak genoeg mensen meegemaakt die de auto of papieren hadden af gegeven in goed vertrouwen. Helaas gaat het niet altijd goed. Je kan tegenwoordig bij elk postkantoor en sommige supermarkten overschrijven.

Nog veel te vaak wordt er fraude gepleegd met de auto's en de kentekenpapieren.

Geef de auto niet af voordat je online hebt gecheckt of de auto is over geschreven (www.rdw.nl bij tenaamstelling datum) of bel met de RDW. Zij kunnen dat direct voor jou controleren.

Het kan zijn dat men een fake vrijwaringsdocument overhandigd en dan blijf jij dus juridisch eigenaar van de auto en blijf je belasting, eventuele boetes en de verzekering betalen.

Tip voor een eventuele volgende keer:
Ga mee naar de overschrijving en geef geen auto of kentekenpapieren af zonder overgeschreven te hebben aan vreemden.

Succes vrijdag! Ik hoop dat alles goed verloopt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de sleutel geld en de auto voor de deur ziet staan is er niks aan de hand