Als je als Nederlander zijnde een rijbewijs behaald buiten europa, is dat rijbewijs dan geldig in Nederland?

Volgens mij mag een persoon uit China of Canada gewoon over de Nederlandse wegen rijden met "het in hun vaderland behaalde" rijbewijs. Mijn vraag is eigenlijk of ik niet beter tijdens mijn vakantie buiten europa een rijbewijs kan gaan halen. Of heb ik er dan niets aan hier in Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha zeker ergens in het midden oosten, waar men je al een voldoende geeft als je je rijexamen af krijgt zonder iemand te verwonden? :p

Het beste antwoord

Als je dit rijbewijs in een land van de EU of EVA hebt gehaald heb je er tot 10 jaar na uitgifte iets aan, buiten de EU of EVA of Caribische deel van het Koninkrijk der Nederlanden maar 185 dagen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!!

Andere antwoorden (3)

Kort antwoord is Ja, maar met rijbewijzen van buiten de EU heb je doorgaans een internationaal rijbewijs erbij nodig.

Verblijf je permanent in Nederland dan dien je het buitenlandse rijbewijs binnen 185 om te wisselen voor een Nederlands rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een buitenlands rijbewijs mag je korte tijd in Nederland rijden, maar daarna moet je het omwisselen. Of dat ook met een Chinees rijbewijs zo is, is maar de vraag.
Het is wel veel beter om hier te leren rijden, want de wegen, de regels en de hele manier van rijden zijn anders dan in andere landen. Wat je hier leert is dus het best bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt ook aan het land weet van een vriendin uit Brazilië die hier woont dat haar rijbewijs hier niet erkent word. En als Nederlander moet je je rijbewijs in nl halen heb dat ooit uitgezocht omdat ik wel in Duitsland me rijbewijs wou halen omdat die met B tot 7.5 Ton mogen rijden . En dat mocht ik dus niet tenzij ik 5 jaar in Duitsland bleef wonen