Wat is het verschil tussen normale en rode diesel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
20K
Amadea
12 jaar geleden
Dat wordt uitgelegd bij http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/rode-diesel-personenauto.225939

Antwoorden (6)

Alleen de kleur.

Toegevoegd na 4 minuten:
De rode is alleen maar rood gekleurd om dat deze voor met name landbouwmachines en aggregaten met minder accijns (belasting) op de diesel mogen draaien. Door de kleur is om te controleren dat dit niet voor de reguliere voertuigen word gebruikt.
12 jaar geleden
Bij rode diesel wordt er een kleur toegevoegd. Deze is nauwelijks te verwijderen uit de tank. Verder is er geen verschil, behalve de prijs. Rode diesel is goedkoper maar uitsluitend geschikt voor landbouwvoertuigen, koelinstallaties op vrachtwagens en andere dingen zoals heftrucks.

Op rode diesel rijdt een gewone diesel auto ook gewoon. Maar bij een brandstofcontrole val je door de mand. Zoals eerder vermeld is deze kleurstof moeilijk te verwijderen en blijft deze lang zichtbaar waardoor je als belastingontduiker wordt aan gemerkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij rode diesel is een kleurstof toegevoegd, alleen landbouw voertuigen mogen deze diesel tanken. Dit is omdat deze minder belasting hoeven te betalen over de brandstof. Het is wel mogelijk dit in een normale diesel auto te doen, je loopt alleen wel het risico om gepakt te worden. Er wordt namelijk steekproefsgewijs gecontroleerd, de boetes zijn trouwens niet misselijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rode diesel is blanke diesel met een rode kleurstof. Dit is speciaal voor landbouw voertuigen. Bedrijven kunnen op deze manier veel kosten besparen. Ook personen auto's rijden regelmatig op rode diesel om goedkoper te kunnen rijden. De politie voert hier strenge controles op uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rode diesel is diesel zonder accijns voor schepen, generatoren/koelmotoren en voertuigen niet voor de openbare weg (tractors hoogwerkers heftrucks, wagens die alleen op eigen terrein rijden)
Heb je ook nog paarse diesel is voor eigen terrein wagens die ook regelmatig op de openbare weg komen . En de groene diesel en die is voor het leger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit weldegelijk accijns op deze diesel maar die is veel lager
Bij rode diesel wordt er inderdaad een kleur toegevoegd. Dit om in een oogopslag te kunnen zien dat er sprake is van rode diesel. Verder is er, behalve de prijs, nog een belangrijk verschil. Aan rode diesel wordt een zgn marker toegevoegd (furfural). Deze furfural is niet te verwijderen en nagenoeg kleurloos maar bij controle van bijv. de douane is altijd na te gaan dat er sprake is van rode,
met accijns laag belaste, diesel.
Als de douane correct controleert val je dus door de mand. Niet alleen omdat de diesel rood van kleur is maar vooral vanwege de furfural.