Kan ik op mijn aanhanger velgen binnenstebuiten monteren? Dus met de holle kant buiten?

Ik wil op mijn aanhanger grotere wielen monteren, maar dat gaat niet zomaar, omdat ze anders tegen de as aanlopen. Nu had ik het idee om de velgen andersom te monteren, dus met de holle kant naar buiten (net als de achterwielen van vrachtauto's). Kan dat zomaar, of is dat gevaarlijk om welke reden dan ook?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
2.2K

Het beste antwoord

Dat kan erg gevaarlijk zijn JanssenFrank!
Bij de constructie van 'n velg is er bewust voor gekozen de bevestiging daarvan op de as UIT het hart te plaatsen! Als de velg echter 'contra' wordt gemonteerd, zullen er totaal andere (lees: hogere) krachten op de bevestigingspunten worden uitgeoefend. De constructie van de velg is daar niet op berekend.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee kan absoluut niet.
de wielbouten/moeren zullen loslopen omdat ze dan niet meer geborgd worden door de vorm van het gat waar je de bouten/moeren indraait.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je borgmoeren gebruikt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook niet, ze zullen hoe dan ook loslopen.
de kunststof ring die voor de borging zorgt wordt behoorlijk warm, dus verdwijnt het "borgeffect".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@happybram... Kun je daar een verklaring voor geven of een bron noemen? Ik moet er toch heilig van uit kunnen gaan dat een borgmoer borgt!!! Er zijn wel meer situaties waar een moer warm wordt!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ook benieuwd hoe fat dan op vrachtwagens gaat waar twee bolle kanten tegen elkaar gemonteerd worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk maar eens goed naar de bout/moer en het gat in de velg, deze passen precies in elkaar, hierdoor wordt de bout/moer op zijn plaats gehouden en kan niet loslopen, tevens wordt het wiel precies gecentreerd op de naaf gehouden, dit kan nooit als je borgmoeren zou gebruiken, wat wat gast46557 wil werd vroeger ook nog wel eens gedaan bij Volkswagen kevers om ze er stoerder uit te laten zien, zijn toen heel veel ongelukken mee gebeurt, de politie zou je onherroepelijk van de weg halen.
Nee, dit is absoluut niet mogelijk. Naast het feit dat de wielbouten dan hun borgende werking verliezen, steken de velgen waarschijnlijk ook buiten de spatborden uit. Dit is niet toegestaan op de openbare weg en kan gevaarlijk zijn voor mede weggebruikers.

wellicht dat het verstandig is om te kiezen voor banden die minder breed zijn, via de onderstaande link vind je in de tabel de meest gebruikte aanhangwagen banden. Bij bandentype staat bijv 155 voor 155mm breed.