Kun je in bezwaar gaan tegen de hoogte van een bekeuring?

Afgelopen week heb ik een bekeuring gekregen voor het parkeren op een invaliden parkeerplaats. Er waren 3 invaliden parkeerplaatsen voor de deur van een sportschool (je verwacht dus sowieso niet dat daar invaliden parkeerplaatsen zijn...), 3 parkeerplaatsen waarbij je de auto's achter elkaar parkeert. Voor de eerste parkeerplaats stond een bord en achter de laatste parkeerplaats stond een bord waarop stond dat dit 3 (aantal aangegeven op onderbord) invaliden parkeerplaatsen zijn. Deze borden had ik echt niet gezien en ik heb mij auto geparkeerd op de middelste plaats. Uiteraard zou ik mijn auto daar niet neerzetten als ik de borden had gezien of iets anders waaruit duidelijk werd dat deze plaatsen voor invaliden was gereserveerd.

Toen ik uit de sportschool kwam, zat er een bon onder mijn ruitenwisser. Logisch en ben ik het ook wel mee eens. Gewoonweg dom van mij. Alleen de hoogte van deze bekeuring, daarvan ben ik wel even geschrokken!!
€ 340,- !!!
In 2011 was de hoogt nog € 180,- maar als je dan op 5 januari 2012 per ongeluk je auto daar plaats, is de hoogte van de boete bijna verdubbeld!!

Het wrange is dat dit totaal niet voor gevaar heeft gezorgd of iets dergelijks, maar de hoogte van de bekeuring is veel hoger dan wanneer je bijv. te hard rijd o.i.d.

Kun je in dit geval in bezwaar gaan tegen de hoogte van de boete?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
4.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
Waarom zou een invalide persoon niet sporten? Juist dan is het ook van belang om zo goed mogelijk te blijven bewegen, onder begeleiding. En er zit vaak ook een fysiotherapiepraktijk bij een sportschool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een keer per ongeluk geparkeerd op een invalidenplaats. Als je kwam aanrijden van de kant waar ik vandaan kwam hing er een tak voor het bord. Ik vond de boete toen al hoog, maar met bekeuringen van deze hoogte moeten ze de vakken echt herkenbaarder gaan maken!!!! Ook als het bijvoorbeeld donker is.
Soms staat er nog een afbeelding in het vak op de grond, maar die zijn vaak versleten, en als er sneeuw ligt, of blad zie je die ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boete is een schikkingsvoorstel: als je de boete betaalt, komt de zaak niet voor de rechter. Andersom geredeneerd: als je de boete niet betaalt, komt de zaak wel voor de rechter. Je kunt dus de mogelijkheid aangrijpen om de rechter te overtuigen van het te hoog zijn van de boete.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn veel invalide sporters, alleen sporten die vaak overdag, dan is het rustiger, bewegen is juist voor deze mensen belangrijk en op de sportschool kom je ook nog mensen tegen, wat ook niet onderschat mag worden, dus zijn die parkeerplaatsen erg nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze Gekozen Vrienden in Den Haag komen dringend geld tekort dus veel 'makkelijke' boetes zijn per 1 januari fors verhoogd. Met verkeersveiligheid of andere onderbouwde motieven heeft dat allemaal niets te maken. In de meeste gevallen worden invalideplaatsen vrij slecht benut, dus het foutparkeren op die plekken levert zelf bijna nooit overlast op (maar wel lekker veel geld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor alle duidelijkheid... Ik wil niet zeggen dat invaliden niet kunnen sporten of niet gaan sporten. Maar wanneer je het over iemand hebt die invaliden is, is komt het niet direct in je op dat zij naar een 'openbare' sportschool gaan, maar juist naar een gespecialiseerde sportschool waar meer begeleiding is met de juiste kennis van invaliden. In mijn vraag bedoel ik dus niet dat invaliden niet kunnen sporten, alleen verwacht je niet zo snel invaliden parkeerplaatsen op die plek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben zelf iemand met een beperking en ga met zowel andere mensen met, als mensen zonder beperking naar een openbare sportschool. Je kunt na je revalidatie goed aangeven wat wel en wat niet mogelijk is en op een revalidatiecentrum worden dezelfde toestellen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een goede(!) sportschool is professionele begeleiding zodat (ook) invaliden prima kunnen sporten.
Bijna iedereen kan wel wat begeleiding gebruiken op de sportschool.

Het beste antwoord

Zoals aangegeven, alleen in bezwaar tegen de hele boete zelf.
De enige kans die je maakt is als je, mbv foto's , duidelijk kunt maken dat je niet per direct kunt zien dat die middelste plek ook een invalide plek was (daar staat volgens jouw verhaal geen bord bij)

Als echter uit de bebording duidelijk moet zijn dat alle plekken voor invaliden bedoeld zijn dan krijg je de uitspraak als in de bron (betekent dat de bon geldig is).

Je kunt overwegen om na te meten of de borden conform de richtlijnen zijn geplaatst en vanuit elke hoek van waar je daar kunt komen zichtbaar zijn.

Overigens kun je beter op deze vraag geholpen worden (met bezwaarschrift indienen) via het hierin gespecialiseerde forum www.flitsservice.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, je kunt wel in bezwaar gaan tegen de boete maar niet tegen de hoogte hiervan. Ik geef je alleen weinig kans op slagen omdat je zelf al aangeeft dat je de boete geheel terecht hebt gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoogte van de boete is vastgelegd en daar valt niet over te onderhandelen. Jammer maar tegen de hoogte van een boete kun je niet in beroep.
12 jaar geleden
Neen.

De boetes zijn bij koninklijk besluit vastgelegd, de hoogte is dus niet bestrijdbaar.

Echter is de bekeuring wel aanvechtbaar als er in het grondvlak van de parkeerplaats geen teken is opgenomen voor invalideparkeerplaats en op het onderbord slechts het getal 3 staat zonder pijl.

Het onderbord geeft op deze wijze te weinig informatie om exact vast te kunnen stellen om welke plaatsen het gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of dat moet weet ik niet, maar ik vind persoonlijk de beschreven situatie ook niet erg duidelijk. Ik heb een gehandicaptenparkeerkaart en erger me dood aan mensen die willens en wetens zonder kaart op een GPP parkeren, omdat ik simpelweg niet uit kan stappen op een gewone (smallere) parkeerplaats. Maar: het moet natuurlijk wel duidelijk zijn voor de bestuurder dat het gaat om een GPP. Enkel een bord bij één parkeerplaats en dan een onderbord erbij dat het om drie plaatsen gaat, lijkt mij daarvoor NIET voldoende. Elke plaats zou gewoon z'n eigen bord moeten hebben, of bij twee plaatsen naast elkaar is eventueel één bord in het midden met een onderbord met twee pijlen naar de beide plaatsen duidelijk, maar de beschreven situatie is dat m.i. niet. Wat Theo zegt dus: bezwaar maken op grond van onduidelijke bebording. Ik zou een foto maken van de situatie en die meesturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moet niet in het vlak te staan indien er een bord bij het vak staat of wanneer er aan het begin er het onderbord zone staat met een pijl of 3 met een pijl in de richting van het parkeerverbod.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij koninklijk besluit? ik word republikein!
Altijd bezwaar maken. Tegen de hoogte kun je weinig doen... Dat is wettelijk bepaald.,
Daarentegen wel tegen het feit dat het niet geheel duidelijk was dat je op de middelste parkeerplaats niet mocht parkeren...
In veruit de meeste gevallen, heeft elke parkeerplek zijn eigen bord.
Daarnaast stonden de borden duidelijk opgesteld?
Als de boetes steeds hoger worden, mogen wij wel verwachten. Dat er geen twijfels kunnen ontstaat...