Waarom geven steeds minder mensen richting aan in het verkeer?

Als ik fiets wacht ik op een auto die geen richting aan geeft maar hij sloeg toch rechtsaf. Voor niks gestopt grr. Met de auto valt het me ook steeds vaker op dat mensen vooral zelf goed weten waar ze heen gaan dus hoeven ze het anderen niet meer te laten weten? Ik doe het nog steeds, riching aangeven, zowel op de fiets als in de auto, het is toch voor je eigen veiligheid en voor die van de ander. Wel zo sociaal. Wat vind jij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2.8K

Het beste antwoord

Ik heb ook weleens het gevoel dat ik de enige nog ben die richting aangeeft, zowel in de auto als op de fiets.
Ik weet zelf wat voor een ergernis het geeft als je braaf staat te wachten en iemand geeft geen richting aan en slaat af of rijdt door, in elk geval sta je voor niets te wachten. Ik leer het mijn kinderen ook, anders werken de verkeersregels ook niet goed en wordt het er niet duidelijker op. Dus gewoon doorgaan hiermee. Niet opgeven hoor, ik ga er ook gewoon mee door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Tja, Nederland wordt steeds A-socialer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De politie is steeds minder bezig met het begeleiden van het verkeer. Ze kijken vooral naar snelheidsovertredingen, en zullen geen mensen aan de kant halen om een opmerking te plaatsen bij knipperlicht gebruik of handen uitsteken. Daardoor is er geen dwang om richting aan te geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht altijd dat die auto's de hele trendy onzichtbare knipperlichten hadden geïnstalleerd...

Waarschijnlijk omdat het gemakkelijker is. Dan hoef je vooraf niet te bedenken welke kant je opgaat. Op het moment supréme kan je gewoon kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nieuwe modellen auto's hebben geen richtingaanwijzers meer, ze worden toch niet gebruikt dus kunnen auto's goedkoper worden.
Voor fietsers geldt dat je om je hand uit te steken je stuur los moet laten en dat is eng en dus heeeeeeel gevaarlijk, kan je beter geen richting aangeven......

Verder denk ik gewoon dat Nederland steeds asocialer wordt, en nog ongemerkt ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door de rotondes, daar hoef je vaak niet af te slaan... En doen het dus ook niet meer bij normaal afslaan...

En over een tijdje hoeft men nooit meer af te slaan en kan men nergens meer inhalen, dan kan de afsla-apparatuur uit de auto... Was toch altijd al oerlelijk die knipperlichten...

Dus nog even en dan schaffen ze het knipperlicht af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Niet afslaan op een rotonde kan je flink dronken van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt er hele brede rotondes voor nodig maar dan zijn we wel van die opstoppingen af.
Het is een kwestie van gemakszucht en a-sociaal gedrag. Waarom dat is? Omdat mensen vaak alleen nog maar aan zichzelf denken en niet aan anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja de gewoonte die men heeft geleerd tijdens het rijexamen, nemen ze mee of ze lappen ze aan hun laars. En daardoor denken ze niet meer na om uit fatsoen een richting aan te geven. En vooral ook niet op een rotonde, ja ze gaan toch rechtdoor maar dat weten wij niet. Hand uit steken, ik ben verbaasd als mensen het nog doen.

Denk omdat er geen controle op is dat het daardoor makkelijk is geworden. Gaan ze hiervoor bekeuren dan maakt het allemaal gelijk wat verdraagzame in het verkeer.

En voor jongelui op de fiets is het toch helemaal niet stoer om een hand uit te steken, want ze zijn toch beschermd in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de auto, dat is verplicht, dus bekeuren.

Met de fiets.
Ik zit elke dag op de fiets. Geef nooit richting aan, tenzij...

Krijg heel af en toe een opmerking hierover. Maar diegene is altijd ouder, onhandig op de fiets en dus ook zo onhandig, dat zij zelf niet een hand uitsteekt om in balans te blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te lui om die hendel links-rechts aan te geven.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij doe ik het altijd. Maar wat denk je van fietsers, steken zij altijd een hand uit wanneer ze af slaan?
Het is altijd prettig te weten wat iemand gaat doen in het verkeer, voor ieders veiligheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik word er altijd zo moe van, van dat richting aangeven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja de visie "alleen op de wereld"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder dat men het doorheeft word men steeds asocialer.
Mensen worden ook steeds makkelijker en nemen minder moeite, maar wanneer iedereen zich nou een aan de normale regels zou houden zouden er een stuk minder ongelukken gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft mag de verkeerspolitie voor het niet aangeven van je richting zware boete's uitdelen. Er is niks irritanter dan dat je stopt voor een auto terwijl die ineens voor jou van richting verandert. Het is zo'n kleine moeite, we hebben het allemaal geleerd tijdens de autorijles, what's the problem???
Je hebt het jezelf aangeleerd tijdens de rijlessen, want doe je het niet? Dan ZAK je. Waarom zou je jezelf zoiets afleren? Het is egoìstisch. Je bent niet alleen op de wereld.