Hoeveel verkeersongevallen 2010?

Ik ben op een forum in discussie over verkeersongevallen en de verhouding tussen personenauto's en vrachtwagens. Zelf ben ik van mening dat bestuurders van personen auto's vaker veroorzaker zijn van verkeersongevallen dan beroepschauffeurs. Nu zoek ik al enige tijd naar feitelijke cijfers maar kan het nergens vinden. Rijksoverheid, CBS, nergens vind ik het antwoord op mijn vraag;
Wat zijn de cijfers aan verkeersongevallen met een personenauto? En wat zijn de cijfers aan verkeersongevallen met een vrachtauto?

En ik vraag niet om aantal verkeersdoden, maar om aantal ongevallen.
B.v.d.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Zoek eens op de site van het SWOV (Wetenschappelijk onderzoek Verkeersveiligheid.)
Daar is veel meer statistiek te vinden.
Ik zoek wel even mee en voeg het toe als iets vindt!

Toegevoegd na 6 minuten:
Hier moet je zijn voor uitgebreide statistieken over auto's, vrachtautos en ernst van letsel:
http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik begrijp dat er in 2009 (daar stopt de serie)
251 aanrijdingen waren waar een vrachtauto de veroorzaken was.
En 10.258 waar een personenauto de veroorzaker (1e botser) was.

Toegevoegd na 19 minuten:
In datzelfde jaar waren er 7.542.331 geregistreerde personenautos, en 75.112 vrachtautos. (Trekkers en bestelauto's niet meegerekend.)

Personenauto's: 10.258 / 7.542.331 = 0,13% veroorzaker

Vrachtauto's: 251 / 75.112 = 0,34% veroorzaker.

:)