Ik heb rijbewijs B gehaald. Moet ik rijbewijs AM (dat ik al had) nu inleveren bij gemeente als ik rijbewijs B krijg?

Ik heb 2 jaar geleden rijbewijs AM gehaald. Nu heb ik mijn rijbewijs B gehaald en werd mij bij gemeente verteld dat ik rijbewijs AM moet inleveren wanneer ik het rijbewijs B ontvang. Ik vind dit raar omdat je tegenwoordig voor rijbewijs AM ook examen moet afleggen en dit dus een andere tak is dan autorijden. Ik weet dat voor het scooterexamen het zo was dat, wanneer je rijbewijs B haalde, je ook AM erbij kreeg. Is dit veranderd of krijg je nog steeds rijbewijs AM bij rijbewijs B?

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
3.6K

Het beste antwoord

Ik moest deze "inleveren" en kreeg een nieuwe terug waar B toen bij stond. Dit was een nieuw pasje en de datum van mijn brommer rijbewijs was direct bijgewerkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens, ik hoefde deze bij het aanvragen nog niet in te leveren. Pas op het moment dat ik mijn nieuwe pasje kreeg diende ik deze in te leveren, aangezien er anders een dubbel rijbewijs in omloop zou zijn.

Je mag hem in deze tussentijd houden, zodat er geen problemen zijn mocht je nog aangehouden worden door de politie.

Als het goed is krijg jij gewoon netjes B en AM op je rijbewijs geprint en kun je dus nog gewoon scooter rijden, al helemaal omdat je hem al had!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je krijgt gewoon nog steeds AM er bij want die heb je al behaald. En al had je die niet behaald kreeg je die er gewoon bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al AM hebt, hou je die gewoon. Ik heb zelf nooit examen gedaan voor AM en heb die er wel bij gekregen toen ik B heb gehaald.

Waarschijnlijk wordt er bedoeld, dat je je oude rijbewijs in moet leveren en een nieuwe krijgt, waar AM en B op staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je nu een auto of motorijbewijs haalt,er zit altijd AM bij.Al heb je nog nooit op een brommer gereden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gemeente mag jou niet de bevoegdheid tot besturen van een AM voertuig ontnemen en het rijbewijs intrekken, ik denk echter dat het hier gaat om een misverstand.

De rijbevoegdheid voor AM zal ook niet ingetrokken worden, je moet alleen het document inleveren omdat je een nieuw document (Pasje) krijgt waarop zowel de rijbevoegdheid voor zowel AM als B staat weergegeven.

Het "oude" rijbewijs dient ingeleverd te worden om fraude tegen te gaan.