Aangezien er benzine nodig is om de auto op de constante snelheid te houden: ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle elektronica in de auto verbruikt brandstof wanneer het in werking is.
Het voordeel van cruise control is wel dat het juist brandstof bespaart op de wat langere ritten omdat de auto op constante snelheid gehouden wordt.
Dus het verbruik van brandstof door de cruise control valt in het niet bij de besparing die het oplevert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede cruise control zorgt voor een lager verbruik, een voertuig op een constanten snelheid houden is in verbruik zuiniger dan het regelmatig vertragen en versnellen wat een bestuurder ongemerkt doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De elektronica van de cruisecontrol gebruikt geen "extra" brandstof als je hem inschakelt, bij een moderne motor maakt het deel uit van het motormanagementsysteem dat altijd in z'n geheel werkzaam is.
Deze processor zal inderdaad wat energie kosten, maar de werking optimaliseert het brandstofgebruik zodanig dat het uiteindelijk duidelijk brandstof bespaart.
Het inschakelen van de cruisecontrol bespaart vrijwel altijd brandstof omdat er minder versneld en weer afgeremd wordt dan een gemiddelde bestuurder handmatig (voetmatig?) zou doen.
Bij het rijden op cruisecontrol is het wel raadzaam om anticiperend te rijden: zodra je ziet dat je voor een verkeerslicht moet stoppen kun je beter de cruisecontrol uitschakelen zodat je op de motor remt en dus geen brandstof meer gebruikt dan de vaste snelheid aanhouden tot het laatste moment en dan met de rem alle energie van de laatste honderd meter te verspillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zéér heldere uitleg Koosknip. Plus.