Is dit een idee voor een snellere doorstroming van auto's bij verkeerslichten?

In Duitsland heb ik gezien dat, voordat het verkeerslicht op groen gaat, de lichten enkele seconden op rood én oranje gaan. Hierdoor weten de automobilisten dat het verkeerslicht bijna op groen gaat.
Omdat de reactiesnelheid van automobilisten bij een op groen springend verkeerslicht ook enkele seconden bestrijkt, zou dit kunnen zorgen voor een betere doorstroming van de auto's.

Dit als reactie op de vraag van Itsme: http://www.goeievraag.nl/vraag/stel-behalve-remlichten-auto-gas.25489

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dan moeten de mensen wel zo braaf zijn om niet meteen weg te scheuren zodra het licht op rood-oranje springt. Duitsers zijn zo netjes. Nederlanders niet. Voer je dit in Nederland in, dan kan het rood-oranje pas worden getoond op het moment dat (na reactietijd) het veilig is de kruising op te rijden. Dat is hetzelfde moment waarop nu groen wordt getoond. Het zou dus geen verschil maken.

Heel goed idee, misschien dat die treuzelaars die het niet groen zien worden, wat meer tijd krijgen om zich voor te bereiden op een snelle doorstart.

Het doel van de lichten eerst op rood/oranje te laten springen is dat men de auto in de versnelling kan zetten. Het is dus een aankondiging en niet meer dan dat. Ik denk als iemand dit in Nederland er door krijgt dat de slimmeriken van de verkeerslichten dan de tijd aanpassen dat een licht op groen of juist rood staat. Ergo je schiet er niets mee op anders dan dat je gevoelsmatig sneller kan gaan rijden. Het is een kwestie van gevoel dat het prettiger is dat je een vooraankondiging krijgt dat je licht op groen gaat springen. Je nept jezelf een beetje. Dus is het een idee voor een snellere doorstroming, dat denk ik dus van niet.

Dit is niet helemaal juist het licht springt van rood naar oranje en dan naar groen de rode en oranje lamp zijn niet tegelijk aan,ik rijdt iedere dag door Duitsland en zie het dus dagelijks de Duitsers zetten de auto uit de versnellling bij een verkeerslicht waardoor ze iets meer tijd nodig hebben om weg te rijden,het zou een goed idee kunnen zijn om dit in Nederland uit te voeren nadat de rijopleidingen enkele jaren verandert zijn zodat we hier ook de auto uit de versnelling zetten bij een verkeerslichtals we wachten, dan heb je ook niet dat wegsprinten bij een groen licht.

Ik denk dat het wel zal uitmaken als je dit invoert. Inderdaad, de verkeerslichtenregeling is nu zo gecalculeerd dat het groen tegelijk komt met het moment dat de kruisende weg rood krijgt (behalve bij grote kruisingen, dan is er meer tijd nodig voor het verkeer om de kruising overgestoken te zijn). Als er vooraf een signaal komt dat het groen wordt, kan dat alleen maar als het groen een beetje later komt dan wat nu het geval is. Maar de trage reactie van een groot deel van de automobilisten is al wel 'opgewarmd' en gemiddeld genomen rijd iedereen dan sneller weg bij een groen licht.

Het aanbod van het verkeer zal hierdoor niet veranderen,en de doorstroming ook niet sneller verlopen,af en toe een treuzel dat blijf je toch houden,en wie vaak over dezelfde kruisingen komt weet precies wanneer het licht op groen springt.