Waarom krijgt de ene straat asfalt en de andere klinkers? Wat zijn de criteria die gehanteerd worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
4.8K

Het beste antwoord

Buiten snelheid is het ook van belang wat er onder ligt.
Als daar leidingen of buizen liggen die snel benaderbaar moeten zijn, zal men klinkers nemen.
Asfalt is alstig vlot te verwijderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar zijn een aantal criteria voor.

Zo is de maximumsnelheid, hoeveelheid verkeer, soort verkeer, gebied (bewoond of niet) ondergrond en historie de criteria.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, daar zijn zeker criteria voor.

Kijk, stel je voor: je maakt een snelweg waar mensen 120 km/u mogen rijden. Dan lijkt me het verstandig om geen klinkers maar asfalt te gebruiken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn hier geen richtlijnen voor, wellicht wel aanbevelingen?
Over het algemeen zal men op de doorgaande- of hoofdwegen asfalt toepassen en op de secundaire wegen klinkers of een afwijkende bestrating.
Alhoewel dit niets over de voorrang zegt is het voor de weggebruiker -zeker als deze ter plekke onbekend is- wel zichtbaar wanneer hij of zij een doorgaande route volgt (asfalt) of een woonwijk of verblijfsgebied inrijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is altijd maatwerk, er zijn geen vaste criteria voor.
Er wordt dus per situatie bekeken wat handiger is, asfalt of klinkers. Voor klinkers wordt meestal gekozen omdat ze snelheidsverlagend werken, bovendien zien ze er vaak mooier uit. Maar zoals hier al eerder is gezegd zijn er veel verschillende redenen om voor klinkers of juist voor asfalt te kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat die beslissing in de gemeente wordt genomen. Zij beheren het budget.
Er is geld voor 4km asfalt en 10 km klinkers of 2 km asfalt en 20 km klinkers.
Dan gaan er bollebozen bedenken wat en wie het gaan gebruiken. En zo puzzelen ze dat een beetje uit.

Ieder gemeente mag zelf weten hoe ze de ruimte inricht.
Dus als je speciale vragen of tips hebt. Kunnen ze daar wel eens van gebruik maken.