Hoe zwaar telt een blunder bij een rijexamen?

Ben nl ondanks nog wat foutjes geslaagd, met de nodige dosis geluk.
(Bij een andere examinator wellicht gezakt!)
Mijn instructeur zei namelijk dat je begint met 10 en dat je 6 moet overhouden.
Hoe zwaar telt dus die blunder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
Amadea
12 jaar geleden
Dat zal er ongetwijfeld van afhangen hoe groot die blunder was...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
volgens de feedback die ik van mijn examenbegeleider kreeg, mag je maximaal 3 "kleine" fouten of 1 "zware" fout maken. Een zware fout is er eentje waarmee je jezelf en anderen in gevaar brengt

Antwoorden (3)

Dat is volledig afhankelijk van de situatie, de ernst ervan, de gemaakte fout en nog tal van andere factoren. Ook zal de ene examinator het een grovere fout vinden dan de ander, die misschien wat soepeler is.

Praktijkvoorbeeldje: mijn instructeur leerde mij vanaf het begin af aan het openen van het portier met de rechterhand in plaats van de linker, zodat je goed kan kijken of er écht niks aankomt. Hij had namelijk een keer meegemaakt dat er iemand tegen een opengaand portier was opgereden omdat degene die het opende niet goed had gekeken en hij wilde dit niet nog eens meemaken. Vandaar dat hij hier altijd op hamerde. Een examinator zal er waarschijnlijk een heel stuk minder op letten dan mijn (specifieke) instructeur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er maar helemaal aan hoe 'dom' die blunder is , maar vooral : hoe gevaarlijk !
In je zenuwen een paar keer 'tandjes poetsen' of de motor af laten slaan voor het stoplicht is niet zo'n ramp, dat kan de beste overkomen, en brengt jezelf en het overige verkeer niet in gevaar. Per ongeluk door rood rijden of een fietser bijna raken is van een andere orde ; dan kun je je roze pasje nog wel even vergeten.

De examinator let er niet op of je rijdt of je al jaren niet anders doet, maar of je veilig rijdt, het verkeer in de gaten houdt, je snelheid aanpast, op de verkeersregels let etcetera. Kleine technische blundertjes (een half uur doen over fileparkeren) is niet zo belangrijk ; veilig rijden wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een halfuur nemen voor fileparkeren is wel heel ruim hoor. :P Maar in principe zeg je hetzelfde als ik inderdaad. :) +
Ze letten vooral op de algehele indruk van je rijstijl. Zit je ontspannen maar geconcentreerd achter het stuur, ben je in staat om te anticiperen, l;et je goed op de andere verkeersdeelnemers en houd je je aan de verkeersregels. Kun je inspelen op onverwachte situaties.
Mijn met hem in de auto. Dat ik een aantal keren geen antwoord gaf op zijn vragen, omdat ik me wilde concentreren op lastige verkeerssituaties was volgens hem doorslaggevender dan het feit dat ik, zoals hier al genoemd wordt, ik de auto wel erg moeizaam en scheef in parkeerde.