Kan een brommobiel vergoed worden door de gemeente? en zo nee, is leasen mogelijk tegen een redelijke prijs?

Mijn vader heeft COPD eind stadium 3 begin stadium 4. Hij is binnen 2 jaar van een supersociale hardwerkende man naar een depressieve thuiszitter gegaan. Hij wil wel maar bij de geringste inspanning stikt hij zowat. Mijn moeder werkt full time en heeft zodoende de auto. Mijn vader heeft nog maar weinig sociaal contact, verbazend hoe vrienden (van langer dan 25 jaar) het af laten weten is dergelijke situaties. Nu kan hij nog dingen doen, naar de computerclub (2x per week smiddags) en naar andere familie toe. Op zijn scootmobiel is dit niet haalbaar ivm de kou. Door vochtige lucht en vrieslucht hoest hij zich letterlijk kapot. Nu zou voor hem een brommobiel ideaal zijn. Ook psychisch want hij zou dan ook een bepaald stukje vrijheid terug hebben, hierdoor meer eruit kunnen (rollator kan achterin) en zo ook wat meer sociaal conttact onderhouden. Hij is verdikkie nog maar 63. Financieel is het helaas niet mogelijk om een brommobiel te kopen. Nu vroeg ik me af of gemeete's ook helpen in zaken als deze. En zo niet, is leasen/huren een optie. Op internet kom ik niet verder...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
4.2K

Het beste antwoord

volgens mij heb je hier wel recht op wanneer je tot een bepaalde inkomensgrens zit. Je kunt bij sociale zaken een aanvraag indienen of in ieder geval informatie inwinnen.
Heel veel sterkte in ieder geval. Mijn moeder heeft ook copd..ik weet wat het is. :-(

Toegevoegd na 20 minuten:
inderdaad bij WMO doen. Heb in 2006 bij sociale zaken gewerkt en schoot mij net een aanvraag tebinnen van een client voor een canta. Dus gewoon even bij gemeente langs gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, inderdaad als zijn inkomen niet te hoog is, dan kan hij bij het WMO loket van zijn gemeente alle aanpassingen en hulpmiddelen aanvragen die hij nodig heeft, denk bijv. ook aan een invalide parkeerkaart
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gemeente heeft hier de bijzondere bijstand voor, maar dan moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Als dit niet lukt zou je een deeltaxi kunnen proberen. Maar daar zitten ook haken en ogen aan om dat te krijgen, je moet iig en bewijs van de dokter hebben. IK denk dat dat meteen via de taxicentrale moet, maar ben niet zeker, zou ook via bijzondere bijstand kunnen

Toegevoegd na 5 minuten:
Omdat je moeder werkt geef ik jullie weinig kans bij de bijz bijstand. Taxi misschien wel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit gaat niet via de bijzondere bijstand en inderdaad kan hij ook een regiotaxipas en een valyspas aanvragen, dat kan ook via de gemeente loket WMO