Kan je OVBusinesscard kapot gaan door een magneetje van je portemonne??

of een normale ov kaart?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Eerder als je de kaart buigt, bv door hem met een vinger er achter voor de scanner te houden, kan de antenne in de kaart breken. Gehoord van een buschauffeur die zag dat iemand de kaart erg boog voor de scanner. Lijkt me ontwerpfout (de zoveelste).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Zodra de antenne breekt kun je inderdaad niks meer met een OV chipkaart, maar waarom zou je in hemelsnaam zo'n pas (sterk) willen buigen ? Zou ik geen ontwerpfout willen noemen.
Een OV chipkaart werkt met een antenne waarin stroom wordt opgewekt dmv inductie, en met deze stroom kan de chip zijn werk doen. De kaartlezer in de poortjes en in de bus/tram zendt een signaal uit met een hoge frequentie (13.56MHz) dat de antenne opvangt: een magneetje zou theoretisch wel een kleine stroom op kunnen wekken maar alleen als die magneet zeer sterk beweegt, en dat is niet het geval. Dus het antwoord op je vraag is "nee".

Toegevoegd na 7 minuten:
OV business kaart en de "gewone" OV chipkaart werken inderdaad met dezelfde technologie.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt me overtuigt +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gvrox, geweldige uitleg, dit wist ik niet. Ik haal mijn antwoord weg met excuses aan de vragensteller. Mijn leermoment van vandaag.
Dikke PLUS!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sluit me bij giweda aan.