ik heb een jerrycan met brandstof maar weet niet of het Euro 95 is of diesel. Is er een handigheidje om dat vast te stellen (reuk is niet zo goed)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
7.5K

Antwoorden (5)

De makkelijkste manier, maar niet ongevaarlijk is het controleren van het vlampunt.

Aangezien benzine vanaf -23 graden al btandbare dampen afgeeft en diesel vanaf +60 graden kun je een beetje op een schoteltje gieten en proberen aan te steken. Vat het niet gelijk vlam dan kun je er van uit gaan dat het diesel is.
Vat het wel gelijk vlam dan zal het benzine zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het wegen.
Het soortelijk gewicht van benzine is 0,7 kg/dm3
Het soortelijk gewicht van diesel is 0,84 kg/dm3

Dan hoef je niet de boel in de fik te steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het zien aan de kleur!

Diesel is donkerder dan benzine
Diesel is een dikkere vloeisstof dan benzine.
Diesel is minder vluchtig als benzine, dus giet wat brandstof op een schoteltje en verdampt het binnen enkele uren dan is het benzine, staat er na een halve dag nog steeds vloeistof in dan is het diesel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle bovenstaande antwoorden zijn juist maar naar mijn mening niet helemaal volledig. Je moet immers iets hebben om mee te vergelijken.

Als je aan een beetje diesel kunt komen of aan benzine dan wordt het makkelijk, dan kun je vergelijken. Als je diesel naast benzine houdt dan zie, ruik, voel, proef ;) je het meteen.

Als je geen vergelijking hebt dan wordt het iets lastiger. Diesel is dikker dan benzine maar hoe weet het hoe dik benzine is? Benzine heeft een heel lage viscositeit, ongeveer gelijk aan water. Als je brandstof dus dikker is als water dan is het diesel. Diesel (eigenlijk dieselolie) is een veel vettere brandstof. Doop je vinger in de brandstof en wrijf deze tussen je vingers. Als na een paar seconden de brandstof weg is en je vingers slaan wat wittig uit dan heb je benzine. Blijft het vochtig en voelt het vet aan dan is het diesel.

Verder kun je in combinatie met de reeds gegeven antwoorden bepalen wat het is.

Blijf je onzeker, neem de gevulde jerrycan dan mee naar een willekeurige garage en vraag een monteur welke brandstof het is. 100% nauwkeurigheid. Iedereen die bekend is met de verschillende brandstoffen haalt diesel en benzine moeiteloos uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij aanraking met je vingerts voelt benzinen erg koud aan door de snelle verdamping.
Bij diesel voel je niets van kou.

Toegevoegd na 3 minuten:
Doe een beetje brandstof in een blikje, vul hem met zand en gooi er een scheutje van de brandstof in, kan je het aansteken dan is het benzine, lukt het niet, dan is het diesel.
Een blikje met zand en een scheutje benzine is volkomen veilig, onder dienst leer je zo in geval van nood je eten te koken.