Wat kan ik het beste doen voor dat mijn (auto) Praktijk begint?

Ik heb morgen om 11.40 praktijk. Alleen zou ik willen weten wat je het beste kunt doen om meer concentratie te hebben tijdens mijn praktijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
2.6K

Het beste antwoord

Ah! Ik heb vorige week mijn motorrijbewijs (categorie A - zware motorfiets) gehaald... Daarvoor moet je twee praktijkexamens doen en die heb ik dus 1 en 3 weken geleden gedaan. Ik heb recente ervaring dus :) (Alles in 1x gehaald, dus ik ben best trots ;) ) Mijn rijbewijs B heb ik trouwens twee jaar terug gehaald.

Wat Moet Je Doen...

GOED SLAPEN! Echt Goed Vroeg naar bed gaan, zodat ook als je niet meteen in slaap komt, je nog steeds ruim kunt uitslapen. Lekker de tijd nemen, zorgen dat je helemaal compleet lekker uitgeslapen bent en dan ook nog alle tijd hebt om lekker te douchen en een fijn voedzaam ontbijtje te nuttigen en zo. Een gevoel van haast is echt killing voor je prestatie op iets stressvols als een examen. Zorg dat je echt op je doooooie akkertje naar dat CBR gaat, ga ruim op tijd weg zodat zelfs als er iets gebeurt als een lekke band of een open brug of zo, je nog steeds makkelijk op tijd gaat komen. Alle stress vermijden - het examen is al spannend genoeg.

Vanavond lekker een relaxt filmpje kijken, muziekje luisteren of boekje lezen en lekker pitten dus! Morgenochtend niets doen voordat je aan je examen begint (dus geen werk, geen schoonmaak etc.) maar gewoon vooruit denken aan je examen en je alvast geestelijk een beetje voorbereiden op alles dat je kunt tegenkomen. Jezelf voornemen wat je in welke situatie gaat doen. Dus een rijtje voornemens maken en daar gewoon vaak even aan denken:
- ik ga zo veel mogelijk een goede en constante afstand houden tot mijn voorligger!
- ik ga bij alle rotondes en kruisingen GOED op de voorrangsregels, de tekens op de weg en de borden letten! (Die is echt belangrijk en die ga je gegarandeerd tegenkomen.)
- ik ga elk stoplicht *rustig* naderen, ook als het groen is, zodat ik tijd heb om te stoppen als het geel of rood mocht worden, en ik ga *op tijd* bedenken vanaf welk punt ik zonder aarzelen doorrijd als het toch nog geel wordt.
- ik ga bij ELKE verplaatsing goed mijn spiegels checken.
- ik ga mijn dode hoek DUIDELIJK ZICHTBAAR checken (nek check)
- ik ga zo defensief rijden dat ik ALTIJD de tijd heb om in mijn binnenspiegel te kijken voordat ik moet remmen
- ik ga alle zijstraten GOED inkijken
- ik ga NIET in paniek raken van instructies van de examinator; de examinator is namelijk NIET geïnteresseerd in of ik een goede slaaf zou zijn maar of ik goede en zekere keuzes kan maken over wat ik wel of niet doe in het verkeer.

enz... Het lijkt veel, maar het is allemaal nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HEEL VEEL SUCCES! En laat 't nog even weten! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Je... Ik zal zeker je advies volgen. Morgen rond 1 á 2 uur zet ik hier als reactie neer hoe het is verlopen en of ik het gehaald( vanuitgaande dat ik het zeker ga halen) !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ja, trouwens, nog een tip voor tijdens het rijden: zoek naar gelegenheden om te communiceren met andere weggebruikers. Doe dat met een enorme soepelheid en zo vaak mogelijk. Dat willen ze zien. Dus bijvoorbeeld: als jij honderd meter verderop iemand ziet twijfelen om het zebrapad te kruisen omdat hij jou ziet aankomen met een L op je dak, kijk in je spiegel, laat je gas los, en gebaar breed, duidelijk en beheerst naar de voetganger dat je hem voor laat gaan. Dat soort dingen. Dat is veel belangrijker dan exact met je voorbanden op de stopstreep stilstaan bij zo'n stopbord. Nog een voorbeeld: laat zien dat je bij het invoegen op de snelweg, indien mogelijk, probeert te kijken naar de BESTUURDER van de auto waar je voor of achter wilt, niet naar de auto zelf. Je wilt namelijk weten of hij je gezien heeft en eruit ziet of hij rekening met je gaat houden of niet. Dat wil je niet alleen tijdens je examen maar zeker ook tijdens het zelf rijden later. Als een bestuurder vóór je een onzekere indruk maakt, laat merken dat je dat gezien hebt door er *hardop* wat van te zeggen, zoals "goh, die weet ook niet wat 'ie wil" en dan een beetje meer afstand te houden, of in te halen indien mogelijk. Het kan helemaal geen kwaad om hardop te denken tijdens het examen, als je dan maar wel zinvolle gedachten uit ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zit nu middenin je examen... Grappig :) Ik ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahh sadbunny GESLAAAGD!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor je antwoord! Als ik je had gekent had ik je zeker op een etentje getrakteerd haha!

Andere antwoorden (5)

Een banaan eten hier krijg je energie van en kan je je beter concentreren. En nog een tip neem je rijinstructeur mee want hij kan dan kletsen met de examinator en dan vallen er geen stiltes verder had ik nog 1 rijles van te voren hierdoor kom je een beetje in het rijden :) veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje.. Ik zal het doen:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je instructeur altijd meenemen! Ik mocht kiezen bij mijn examens, en het is zeker bij mijn B rijbewijs (heb sinds een week ook A! Joepie! ;) ) de doorslag geweest. Ik stopte veel te laat (en dus door te hard te remmen) voor een of ander rood licht, en het was mijn instructeur die na de rit zei toen de examinator vroeg "stop je ook zo abrupt tijdens de lessen" dat ik juist altijd zo voorzichtig was bij het stoplicht. Toen moest de examinator lachen en zei hij "nou dat geloof ik dan maar" en was ik geslaagd ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelaagd.. Sadbunny nogmaals bedankt ook in deze reactie!!
Op tijd gaan slapen en op tijd opstaan zodat je energiek genoeg bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je uitgerust bent! dan ben je wat frisser en dan kun je beter opletten.

Veel succes morgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 ding dat je kan doen is goed uitrusten zoals mensen hierboven zeggen. Laat het op je afkomen. Niet stressen. Ga rijden zoals u gewend tijdens rijlessen. Als u opeens meer stress ga voelen dan normale rijlessen, zul je straks zelfstandig ook onzeker voelen. Dus wees gewoon jezelf. En veel succes en hou ons op de hoogte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zal jullie zeker op de hoogte houden bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geslaagd:D:D:D::D:D
Niet te veel over nadenken.. Gewoon doen, wat je normaal ook op een avond doet en je niet bijzonder gedragen.. Wat de mensen hiervoor ook zeggen, het is maar een examen en haal je het niet, doe je het toch nog een keer.. Ik heb ook nog recent mijn examen voor mijn C rijbewijs gehaald en daar ben ik met dezelfde houding aan begonnen..