Hoe maak ik zelf een goede ruitensproeiervloeistof?

Als ik voor de auto ruitensproeiervloeistof koop, kost dat al gauw €3 per liter. Kan dat niet goedkoper.?
Water, met een beetje zeepsop en spiritus?
Wat is een goed alternatief voor die dure pre-fab oplossingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 euro per liter... Hoe vaak sproei jij je ruiten dan? Ik doe nl best lang met een liter! Mssn een idee om je ruiten wat vaker gewoon schoon te maken?

Het beste antwoord

Maar doe wel een flinke scheut brandspiritus er in (tot 40%), anders bevriest het als het erg koud wordt.
En dan is het pompje kapot.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ bijna 1:1 dus
teusvh
12 jaar geleden
ja, maar er is nog een probleem(pje) als het hard vriest.
In het sproeiertje zelf , waar dus contact is met de buitenlucht, verdampt de alcohol en het water bevriest dan.
Daarom moet je er ook een flinke scheut zeep in doen, zoals afwasmiddel of vloeibare groene zeep.

Andere antwoorden (2)

Zeker dat kan; voeg aan een liter water een druppel afwas, een scheutje spiritus en eventueel een weinig ammonia toe.
Dit mengsel voldoet ook in strenge winters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wachten op aanbiedingen bij Lidl, Digros en Action
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat wilde ik net zeggen, meer dan 1,- per liter kost het daar zeker niet.