Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is een passagier in/uit laten stappen toegestaan op de rijbaan NAAST een busstrook (of een fietsstrook) ?

het is zeker niet toegestaan om stil te staan op de rijbaan NAAST een busstrook/fietsstrook. zo staat het in het boek. maar om onmiddellijk iemand in of uit te laten stappen, mag dat ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Nee.

Het onmiddellijk laden en/of lossen (ook van mensen) valt onder stilstaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er wordt in het verkeer onderscheidt gemaakt tussen stoppen, en stilstaan.

Stoppen is stilstaan voor een file, of een brug o.i.d. Dit mag altijd.

Stilstaan is het onmiddellijk laden en/of lossen van goederen of personen.

Parkeren is al het overige. Bijvoorbeeld iemand de weg vragen, valt ook onder parkeren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie trouwens dat ik een beetje een verkeerde woordkeuze heb gebruikt bij "Stoppen is stilstaan", want ik leg net zelf uit dat dat niet het zelfde is. ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet helemaal mee eens. het onmiddellijk laden/lossen (van goederen/mensen) valt niet altijd onder stilstaan.
bijvoorbeeld: op een bushalte is het niet toegestaan om stil te staan, maar om een passagier te laten in/uitstappen wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken. http://www.wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/100-art2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik het goed begrijp, zowel op de bushalte als op de rijbaan naast een busstrook mag ik niet stilstaan. maar op de bushalte mag ik wel iemand laten in/uitstappen, op de rijbaan naast een busstrook niet. klopt dat ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt af van het soort weg waar de halte aan ligt. Op de onderstaande link staat eigenlijk het antwoord op je vraag bij punt 5 en 6. Ook vind je er meer informatie over waar je wel- en niet- stil mag staan. http://www.gratisrijbewijsonline.nl/parkerenwet3.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let ook, naast punt 5 en 6, vooral op punt 8.
Het op vrijwillige basis tot stilstand brengen van een motorvoertuig (stilstaan) op een rijbaan naast een rechts gelegen busbaan / fietspad / fietsstrook / trambaan danwel spoorbaan is niet toegestaan.

De reden hiertoe is zeer eenvoudig, men blokkeert onnodig de verkeersdoorstroming en ook brengt men de passagier die aan de rechterzijde uit wil stappen onnodig in gevaar.

Het tot stilstand komen uit verkeersnoodzaak (stoppen) is uiteraard wel toegestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik het goed begrijp, zowel op de bushalte als op de rijbaan naast een busstrook mag ik niet stilstaan. maar op de bushalte mag ik wel iemand laten in/uitstappen, op de rijbaan naast een busstrook niet. klopt dat ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even goed formuleren; Op een bushalte die deel uit maakt van een busbaan mag men als bestuurder van een voertuig anders dan een lijndienstbus niet komen, de busbaan is enkel voorbehouden voor lijndienstbussen en ontheffinghouders. Alle andere bushaltes, gelegen op danwel direct naast de rijbaan mag men stilstaan voor de tijd die nodig is om passagiers direct in of uit te laten stappen. Op rijstroken gelegen direct links naast een busbaan mag men niet stilstaan.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing