Citaat Wikipedia

"Re of Li staat voor rechter- of linkerbaan, kijkend in de richting waarin de nummering oploopt"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hectometerpaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze rechts- of linksaanduiding staat erop om bij ongevallen te weten op welke baan men hulp verwacht.
De aanduidingen zijn zo gekozen dat als je bij het begin van de snelweg staat de tegemoetkomende baan als links beschouwt wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
beschouwD :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve li of re staat er vaak ook bij knooppunten een toevoeging bij in de vorm van een letter bijv x. Inderdaad om zo snel mogelijk duidelijk te krijgen waar je staat bij een calamiteit. overigens ook handig om bij de anwb door te geven als je panne hebt. Rechts zijn de oplopende hm paaltjes, li de aflopende hm paaltjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan weet de wegenwacht of hulpdiensten waar ze moeten wezen. Als je alleen zegt daf je bij paaltje 38 staat, weten zij niet welke richting. Op de snelweg is dat natuurlijk behoorlijk ***
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het helemaal wil weten:

Om de precieze plaats op de Rijkswegen te bepalen, wordt binnen Rijkswaterstaat en door de hulpdiensten de Beschrijvende Plaatsaamduidings Systematiek (BPS) gebruikt. Hierin wordt de weg opgedeeld in segmentjes die allemaal een eigen code hebben. BPS begint altijd met het Rijkswegnummer (dus bv. RW002 is de A2), daarna de hectometrering, daarna de aanduiding voor de baan waar het over gaat, Re of Li (rechterkant weg of linkerkant weg, met je neus richting de oplopende hectometrering).
Er zijn nog veel meer codes in BPS, zo kun je ook nog de precieze baan aangeven en hebben opritten, afritten en parallelbanen ook een eigen BPS-code.

Tegenwoordig zou je denken dat het misschien makkelijker zou zijn om gewoon de coördinaten van een punt door te geven, maar onze tomtommetjes zijn nog niet zo nauwkeurig en ga maar eens uitzoeken op welke weghelft een bepaald punt precies ligt als je midden op een ingewikkeld knooppunt een stukje vangrail moet vervangen. BPS hebben we voorlopig nog wel nodig.

Toegevoegd na 26 seconden:
Plaatsaamduidings = Plaatsaanduidings...