Mag je op een provinciale weg zachter rijden dan de maximum snelheid? Zo nee, kan je hiervoor aangehouden worden?

Mag je als je max 80 mag rijden onder normale omstandigheden, hier bijvoorbeeld 60 gaan rijden, of wordt dit gezien als belemmering van het overige verkeer en kan je hiervoor aangehouden worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
10.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zachter? langzamer zul je bedoelen. of bedoel je wel het geluid? lol

Antwoorden (4)

Nee, dit mag gewoon.
Je mag ook gewoon 100 rijden op snelwegen waar je 130 mag, zolang het maar niet gevaarlijk wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je mag zachter rijden dan de max. snelheid. Als je echter dermate zacht rijdt dat je ander verkeer in gevaar brengt kan de politie wel actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen op de snelwegen geld een minimumsnelheid ( van 60 km/h) op alle andere wegen in Nederland zijn hier geen concrete regels over vast gelegd in de wet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je mag in principe altijd zachter rijden dan de maximumsnelheid zolang je geen hinder of gevaar veroorzaakt voor het overige verkeer (artikel 5 van de wegenverkeerswet, het z.g. 'kapstokartikel').
Op vele wegen buiten de bebouwde kom -waar een maximumsnelheid van 80 km. per uur geldt- mogen bijvoorbeeld ook 25km voertuigen en brommobielen rijden (45 km).
Op de nederlandse wegen geldt (nog) géén minimumsnelheid (dit in tegenstelling tot sommige wegen in Belgie - 70 km).
In de toekomst gaan we echter wel al meer richting een uniforme indeling en belijning van de wegen, zodat duidelijker zichtbaar wordt wie, waar, wel of niet mag rijden. (zie de link)