Hoe controleert de politie de snelheid van auto's in een woonerf waar alleen stapvoets gereden mag worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Het beste antwoord

De snelheid wordt niet zozeer gecontroleerd in die gevallen. De agent en de gemiddelde burger kan prima inzien als het rijden geen stapvoets meer is. Met stapvoets wordt bedoelt, in de 1e of 2e versnelling licht trekkend rijden. Een snelheid tussen de 5 a 15 kilometer.

Als een agent waarneemt dat een auto snel door een woonerf rijdt, zal hij zijn bevindingen in een proces verbaal moeten omschrijven. Bv, hoge toeren, auto verend over de drempel, af moeten remmen bij het afslaan etc.

Dus de daadwerkelijke snelheid wordt niet gemeten maar het gedrag in het verkeer, in dit geval het niet stapvoets rijden wordt beboet.
Er staat een standaard bedrag op voor het niet stapvoets rijden en dat is 100,- (voor een bromfiets 30,-) of je nu 30 rijdt of 50. Wordt het helemaal extreem, (dat kinderen opzij moeten springen oid) dan kan de bestuurder aangepakt worden voor art. 5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kort uitgelegd:
Een lijntje op 2 plekken, met een paar meters verschil neerleggen.
Vervolgens zo'n apparaat erop aansluiten, dat berekent hoeveel seconden er tussen zit tussen de aanraking met het 1e lijntje, en de aanraking met het 2e lijntje.
Dit apparaat berekent dan automatisch de snelheid van de auto, zodat de politie kan zien welke te hard gaan, en welke niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De politie maakt dan gebruik van een lazer gun .
Het ziet er bijna zelfde uit als een camera maar alleen met een lazergun wordt de snelheid van een voertuig gemeten .