Behoud ik mijn schadevrije jaren?

Behoud ik mijn schadevrije jaren met de auto, ook al heb ik 3 jaar geen auto meer op mijn naam gehad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Ja, je behoudt je schadevrije jaren.

Is je laatste verzekering voor 1 september 2007 beëindigd, dan kun je een royementsverklaring opvragen bij je laatste verzekeraar. Daarin staat hoeveel schadevrije jaren je daar had opgebouwd. Je nieuwe verzekeraar neemt die jaren dan mee bij het afsluiten van je nieuwe verzekering.

Is je laatste verzekering op of na 1 september 2007 beëindigd, dan zouden de gegevens over jouw schadevrije jaren moeten zijn opgeslagen in Roy-data. Dat is een soort EPD, maar dan voor autoverzekeringen. Alle verzekeraars houden daarin alle schades van al hun cliënten bij.

Staan jouw gegevens nog niet in Roy-data, vraag dan dus een royementsverklaring bij je laatste verzekeraar (voor zover je die niet automatisch hebt gekregen na het opzeggen van je verzekering). Stuur die naar je nieuwe verzekeraar, en die zal je jaren meenemen én je gegevens alsnog invoeren in Roy-data.

Zie onderstaande bron voor alle informatie.

Toegevoegd na 4 minuten:

Bij mij ging dit destijds met horten en stoten.

Ik heb een tijd een lease-auto gehad. Daarna ben ik van baan veranderd en kocht ik weer privé een auto.

De nieuwe verzekeraar keek in Roy-data, vond mij daar niet, dus ik moest "de hoofdprijs" betalen: nul schadevrije jaren.

Na een telefoontje werd de premie-inning uitgesteld, zodat ik het bewijs kon leveren dat ik wel degelijk schadevrije jaren had.

Ik stuurde de royementsverklaring van mijn laatste verzekeraar op. Dat resulteerde in een flink lagere premie.

Daarna vroeg ik een schadevrij-verklaring aan de leasemaatschappij. Dat duurde even, maar toen ik die ook naar mijn nieuwe verzekeraar stuurde, kreeg ik een tweede premieverlaging.

Zodra mijn hele automobilisten-verleden "gatenvrij" was ingevuld, was de definitieve premie bekend, en werd dat (veel lagere) bedrag geïnd.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Mooie heldere uitleg.

Andere antwoorden (1)

Op de verklaring die je van de laatste verzekeraar hebt gehad staat hoelang je recht blijft houden op de korting wegens schadevrije jaren.