Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zit er in veel steden nabij een grote kruising of druk verkeersplein een groot rechthoekig traanplaten stalen luik in de grond?

Het luik bestaat altijd uit twee helften die naar links en rechts open scharnieren (als bij een raam) en kan geopend worden door een helft aan een ring op te tillen. De luiken zijn nooit van een slot voorzien. Volgens mij is het geen onderdeel van de riolering of regeling van verkeerslichten. Ook is het een heel ander soort luik als de driedelige luiken waarmee de BB atoomschuilkelders uit de jaren 70 en 80 afgesloten worden. De luiken bestaan al zo lang ik me herinner (+/- vanaf 1974) en de vormgeving (rand is +/- 30 graden naar de grond toe gevouwen) schat ik een ontwerp van de late jaren 50 of vroege jaren 60. Mogelijk houdt het verband met de aanwezigheid van een electra wijkcentrale, maar ik zie niet hoe.

Toegevoegd na 1 week:
En de luiken zitten op plekken waar geen metro rijdt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
626

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Metro electronica zit daar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding