Mag een 45km auto op een 70km of 80km weg rijden?

heb het nu in korte tijd twee keer gezien, dat zo'n invalideauto op een 70 of 80km weg rijdt. Ik zou zeggen dat als er geen scooters mogen rijden dat die karretjes er dan ook niet mogen. Wie weet hoe het zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
55.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet weten dat een brommobiel (die dus 45 kilometer per uur mag rijden maximaal) GEEN invalidewagen is, dus heel veel antwoorden kloppen al niet. Je mag gewoon niet met een 45 km auto op een 70 km of 80 km weg rijden, aangezien dat gewoon gevaarlijk is. Stel je voor dat jij 70 rijdt en opeens rijdt er iemand voor je die bijna twee keer zo langzaam rijdt, dat is heel gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het gevaarlijk is / kan zijn Krekatos, zegt nog niet dat het niet mag.
Waar staat dat dit met een brommobiel niet mag? (of tractor, landbouwvoertuig etc., zolang dit door een verkeersbord of door wegkenmerken niet duidelijk wordt gemaakt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet waarom mensen hier zo moeilijk over doen. Als jij 60 km per uur rijdt op de snelweg (dus 120 km per uur), dan wordt jij van de weg geplukt door de politie voor gevaarlijk rijden. Dat is hierbij precies hetzelfde: als jij 25 km per uur langzamer rijdt, is het toch vanzelfsprekend dat je niet op zo'n weg mag rijden? Als er een fietspad naast zit, kan je altijd nog daarop, maar het wordt altijd met borden aangegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet om moeilijk doen...het gaat om de regelgeving.
(autosnelweg en autoweg is een ander verhaal....zie mijn antwoord)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, helaas is opvoeren ook geen keuze ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag gewoon niet. Brommobiel (45 km wagentje) bromfietsen, snorfietsen en fietsen zijn NIET toegestaan op de provinciale weg. het komt een enkeling voor dat het wel op een 60 km weg mag (niet in discussie gaan, ik rij er regelmatig overheen)
Gewoon borden kijken, dan weet je het zelf wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen discussie Ytje, maar -voor de duidelijkheid- in welk artikel van de wegenverkeerswet staat wat jij beweert.
Kijk hier ook even:
http://www.veiligverkeernederland.nl/dossier_brommobiel
(dat het een punt van discussie is en in de toekomst waarschijnlijk aangepast gaat worden, is een ander verhaal)

Het beste antwoord

Het is bloedlink want in tegenstelling tot een tractor die je veel beter ziet rijden zijn brommobielen en gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen onopvallend en is het verschil tussen 80 km en 45 km enorm groot.

Je schrikt je het leplazerus als je zo'n ding op een provinciale weg tegenkomt. Menigeen toetert belerend naar de bestuurders. Echter onterecht want volgens de wet, die sowieso al heel mild naar deze voertuigen is, geldt het volgende:

De plek op de weg van brommobielen is altijd de rijbaan m.u.v.
- Autowegen (blauw bord met auto).
- Autosnelwegen (blauw bord met viaduct).
- Wegen die zijn gesloten voor langzaam verkeer, aangeduid met een desbetreffend verbodsbord (wit bord met rode rand met fiets en/of bromfiets en/of tractor).
Een brommobiel mag dus niet op het fietspad rijden. De maximumsnelheid binnen en buiten de bebouwde kom is 45 km/uur.

De plek op de weg van gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen is deels naar keuze inclusief de rijbaan m.u.v. de wegen genoemd bij brommobielen.
De maximumsnelheid voor het rijden met een gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig op de stoep is 6 km/uur. Op het (brom)fietspad binnen de bebouwde kom mag u maximaal 30 km/uur rijden, buiten de bebouwde kom 40 km/uur. Op de rijbaan, behalve op autowegen en autosnelwegen, mag u maximaal 45 km/uur rijden, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alexf52889
3 jaar geleden
Fout. Alleen bij het bord c9(bromfiets, fiets én tractor) mag een brommobiel NIET. Bij elk andere c-bord, met bromfietser en/of fietser of een tractor mag een brommobiel wél. Bij alle 3 de symbolen niet. Tenzij het in 2 borden onderverdeeld is, zoals 1 bord met tractor én 1 met fiets en brommer

Andere antwoorden (5)

Zo'n karretje is voor de wet een brommer dus mag hij niet op een 80 km weg rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alexf52889
3 jaar geleden
Zo'n Karretje is een auto... Geen brommer
Ja, 45 km per uur wagentjes mogen gewoon op de weg rijden.
dat mogen ze pas niet meer als er een bords staat. en dat is dan zo'n wit bord met rode rand waar een tractor bromfiets en fietsje opstaat.
gr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een brommobiel bedoelt, mag dit op alle wegen, tenzij door borden anders wordt aangegeven. Dus op veel 70 of 80 km. wegen zal dit toegestaan zijn.
Er gelden wel verboden voor de autosnelweg: bestemd voor voertuigen die sneller KUNNEN en MOGEN rijden dan 60km. per uur en....voor de autoweg: bestemd voor voertuigen die sneller KUNNEN en MOGEN rijden dan 50 km. per uur.
Voor overige wegen gelden er in beginsel geen verboden of geboden voor rijden op deze wegen.
Bedoel je een gehandicaptenvoertuig, dan gelden de volgende regels:
Gehandicaptenvoertuig en plaats op de weg.
Met een gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig mag u gebruik maken van het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad en de rijbaan (behalve op autowegen en autosnelwegen). Als deze wegonderdelen allemaal aanwezig zijn, mag u zelf bepalen welk onderdeel (welke weg) u neemt. U moet zich houden aan de verkeersregels van dat wegonderdeel.
Vervolgens nog dit:
Soorten gehandicaptenvoertuigen met motor
Voorbeelden van gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen zijn elektrische rolstoelen, scootmobielen en gesloten gehandicaptenvoertuigen zoals de Canta, Amica, Arola, Mini Cruiser City. Deze voertuigen mogen niet breder zijn dan 1,10 meter, niet langer dan 3,50 meter en niet hoger dan 2,00 meter.

Een brommobiel is geen gehandicaptenvoertuig, ook niet als deze is aangepast voor het gebruik door een gehandicapte. Aangepaste auto's zijn voor de wet gewone motorvoertuigen en dus geen gehandicaptenvoertuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sjaddie, helaas kan ik nog geen plus geven anders kreeg je er zeker een van mij....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch bedankt Sjeeke !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan geef ik 'm in haar plaats ;)
Mag heb niet want zo'n karretje wordt als een scooter/brommer gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste,
Hierbij haal je een invalidevoertuig en brommobiel door elkaar. Een brommobiel is bij wet GEEN invalidevoertuig.
In prinipe mag een brommobiel op een 70 & 80 weg, tenzij het zogenoemde C9 bord staat. Een wit bord met een rode rand met als symbool een tractor EN bromfiets EN fiets. Staat er echter een C8 en C15 bord onder elkaar, dan mag je wel met de brommobiel rijden.