Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je rijden met knipperlichten op je fiets?

Ik vraag mij dit af. Ze worden wel verkocht, maar op internet het zeer onduidelijk of het wel of niet mag. Mij lijkt het handig vooral op rotondes

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je knipperlichten in de zin van richtingaanwijzers of knipperende fietsverlichting??

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Nee, hij moet continue branden..zie onderstaande info op wiki...

Knipperende verlichting is wettelijk niet toegestaan. In de praktijk knippert fietsverlichting vaak, niet alleen doordat de verlichting zo gefabriceerd is, maar ook doordat de dynamo slecht functioneert.

Over het algemeen zijn de voorschriften voor fietsverlichting minder streng dan voor motorvoertuigen:

De verlichting van een motorvoertuig moet intact zijn, ook overdag als de verlichting niet brandt. Bij een fiets hoeft dat niet.
Trekt een auto een aanhangwagen, dan moeten de achterlichten van de auto normaal functioneren. Het achterlicht van een fiets hoeft niet te branden als de fiets een aanhangwagen trekt (zie ook fietskar).
Een motorvoertuig mag niet meer en niet minder reflectie hebben dan is voorgeschreven. Een fiets mag niet minder (ook overdag) maar wel meer reflectie hebben.
Er wordt wel eens beweerd dat fietsverlichting op batterijen niet toegestaan is. Dat is een misvatting. Wel gold tot 2008 dat fietsverlichting zich op de fiets moest bevinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij/zij bedoelt richting aanwijzers denk ik

Andere antwoorden (3)

Officieel mag het niet, maar in de meeste gemeenten wordt het wel oogluikend toegestaan, als je maar zichtbaar bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat in de wet dat de FIETS verlichting continu dient te branden. Ik moet nog zien in welk artikel staat dat je , naast de continu brandende lamp, niet ook een knipperlicht mag dragen. Vooral als je die knipperende leds niet aan je fiets maar bv aan je tas of je jas vast klemt. Dit voor de zichtbaarheid.

Rijden met richtingaanwijzers ? In principe moet je je hand uitsteken, ik denk echter niet dat er iemand je zal bekeuren als je zelf een richtingaanwijzer installatie aanlegt op je fiets.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
" Ik moet nog zien in welk artikel staat dat je , naast de continu brandende lamp, niet ook een knipperlicht mag dragen." RVV artikel 35 lid 6
Ik neem aan dat je richtingaanwijzers bedoeld, want knipperlichten en richtingaanwijzers zijn iets totaal anders. Richtingaanwijzers mag wel wettelijk sinds 2010 toegestaan!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing