Wat is het slimste, ik heb een auto gekocht maar heb (nog) geen rijbewijs?

Ik weet dat je eigenlijk moet wachten met een auto kopen tot je je rijbewijs hebt maar dit was echt een buitenkansje. Nu duurt het een klein maandje voor ik op kan voor mijn rijbewijs. Natuurlijk hoop ik dat ik het dan haal maar daarop rekenen vind ik niet verstandig. Mijn ouders zijn bereid het op hun naam te zetten, of is schorsen handiger? Wat is het goedkoopste?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan het dat een auto dealer jou een auto verkoopt terwijl je niet eens een rijbewijs hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je een rijbewijs moeten hebben om een auto te mogen kopen? Je hebt een rijbewijs nodig om met een auto op de openbare weg te rijden, niet om een auto te bezitten.

Antwoorden (6)

Ik denk dat schorsen goedkoper is,maar je auto moet dan wel van de openbare weg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ouders de auto op hun naam willen zetten is dat natuurlijk handiger.
Scheelt ook heel veel verzekeringspremie want voor jezelf (neem aan dat je nog geen 25 jaar bent) kost een verzekering erg veel.

Toegevoegd na 1 minuut:
in de bron nog veel informatie over schorsen.

Toegevoegd na 4 minuten:
en wat het kost:
Personenvoertuigen tot 15 jaar en bedrijfswagens onder 3500 kg tot 15 jaar

€ 71,50
zie 2de bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk even hoe duur schorsing is. En het laten verzekeren via je ouders. Als je zeker weet dat het het haalt met je rijbewijs, zou ik heb gewoon laten verzekeren. Een plek vinden waar hij niet aan de openbare weg staat wordt lastig volgens mij. en ook waar hij dan niet in de weg staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat je hem kan schorsen zou hij toch echt eerst op naam gezet moeten worden. Dus daar ontkom je niet aan.

En schorsen aan- en afmelden kost geld. (uit het hoofd dacht ik zo'n 70 euro). En daarnaast, bij schorsen moet je nog wel belasting betalen, al is het heel wat minder.

Je bent goedkoper uit als je gewoon een maandje of 2 de reguliere wegenbelasting betaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laatste punt komt toch geheel overeen met wat T74 zegt? Dus wat is je (min)punt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik snap hem ook niet? Je moet toch echt 71 euro per jaar betalen aan belasting. Mag zelfs per maand.
En als de auto aan de openbare weg staat, dus ook op een oprit, dan ben je dus wel verplicht hem te verzekeren!
Uw ouders zijn verantwoordelijk voor uw daden.

De auto moet aan diverse voorwaarden voldoen voordat deze zich op de openbare weg bevindt.
(belasting, verzekering, apk)

U moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om er in te mogen rijden.

Tijdens de schorsing mag de auto zich niet op de openbare weg bevinden, dus mag u er ook niet mee rijden.
(muv het gebruik van groene kentekenplaten tijdens een proefrit bij een garage/autodealer)

Is de koop al gesloten dan is het zaak om de auto op naam te laten zetten en te laten verzekeren door een uwer ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn weten is er geen enkel bezwaar om de auto op je eigen naam te zetten: je mag -zonder rijbewijs- best een auto hebben, maar je mag er niet zelf in rijden.

Toen mijn vader overleed heeft mijn moeder, die geen rijbewijs heeft, de auto nog geruime tijd aangehouden.
In voorkomende gevallen konden buren of kinderen haar rijden zonder dat ze daarvoor hun eigen auto (kosten) hoefden te gebruiken.