Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt de inschrijving, verzekering en wegenbelasting in Nederland berekend ? (zie toelichting)

In België is het de cilinderinhoud en het aantal pk's belangrijk voor je eerste inschrijving en de wegenbelasting. Ook voor de verzekering.

Mijn vriendin heeft familie uit Nederland, en die beweerde dat de belasting en/of verzekering voor je wagen met het gewicht te maken heeft. Ik vind dit toch raar.
Is dit waar? Hoe wordt dit dan exact gedaan?

Mijn complete vraag:

Op welke basis berekenen ze in Nederland de eerste inschrijving in het verkeer, de wegenbelasting, en de verzekering ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de vraag bedoelt de vragensteller m.i. naar ik hoop en graag aanmeem de bruto verzekeringspremie, niet de korting daarop en daarna op grond van o.m. collectiviteit en schadeverloop.
M.a.w. is het gewicht en/of de catalogusprijs bepalend voor de bruto-premie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euh ... ja, zoiets.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Men berekend inderdaad op basis van gewicht.
Bijvoorbeel 1000 kg = 40 per kwartaal
1500 kg = 80 per kwartaal.
Verzekering wordt berekend op het aantal schade vrije jaren een zogenoemde bonus malus tabel als je schade maakt moet je meer betalen, eigelijk krijg je een soort korting.
Je begint bij 1000 euro per jaar en heb je een jaar geen schade gaat er 10 % af elk jaar gaat daar een percentage af tenzij je schade maakt dan komt er weer wat bij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat klopt. In Nederland wordt de wegenbelasting aan de hand van het gewicht van de auto bepaald.

De hoogte van de verzekering is uiteraard afhankelijk van de waarde van de auto, maar ook aan de hand van de leeftijd en schadevrije jaren die de bestuurder heeft.

Ik snap niet precies wat je bedoelt met de eerste inschrijving in het verkeer. In Nederland wordt een ingevoerde of nieuwe auto gekeurd door het RDW, deze geven de auto een kenteken en het kentekenbewijs af. Hierop staat onder andere het gewicht vermeld, de trekkracht etc etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verbazend ! In België is er de BIV of Belasting op Inverkeerstelling . Hierbij wordt naar de cilinderinhoud of het aantal (fiscale) pk's gezien. Als je hier dus een nieuwe Corvette van 6000 cc wil inschrijven ben je al een hele hoop geld kwijt. Hoeveel een auto weegt maakt geen bal uit. +
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing