Wat moet je regelen om een paard van uit Engeland naar Nederland te halen, importeren?

Via goede kennisen kunnen we een paard uit Engeland ophalen. Wat voor papieren heb ik nodig om dit te gaan doen. Bedoeling is dat we hem dan zelf gaan halen met een kleine vrachtwagen (b rijbewijs) via de boot van Harwich naar Hoek van Holland.

Graag alle voor en tegens, tips, ervaringen, die alléén betreking hebben op het vervoeren en importeren/op halen van een paard uit Engeland.

We hebben 30 jaar ervaring met paarden. Zelf hebben we 2 paarden. Dit paard is voor ons zelf en niet voor de verkoop.

Mvg, Manuela

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
2.6K

Antwoorden (2)

Neem even contact op met de douane, die kunnen je precies vertellen welke papieren je nodig hebt en waar je rekening mee moet houden.
http://www.douane.nl/contact/
12 jaar geleden
Behalve een gezondheidsverklaring heb je voor een paard uit Engeland (geld alleen voor Engeland) ook een exportcertificaat nodig voor het paard. Dit moet je minimaal een week van te voren aanvragen bij de DEFRA.

Het paard moet verplicht een paspoort hebben. Een paard zonder paspoort mag van de wet niet vervoerd worden. In het paspoort moet een SIRE stempel komen op bladzijde 3. Dit i s de verantwoordelijkheid van de exporteur (in dit geval dus uw kennissen).

Als je een paard vanuit het buitenland exporteert moet het verplicht gechipt zijn.

Maak duidelijke afspraken, ook al betreft het hier goede kennissen. Wie is er verantwoordelijk voor als er iets gebeurd onderweg? Wanneer vind de eigendomsoverdracht plaats? Wie betaald de kosten van het vervoer, het chippen etc.

Vraag of het mogelijk is het paard voor vervoer door een dierenarts te laten controleren, zodat u zeker weet dat u een 100% fit paard mee neemt voor zo'n lange reis. Elk paard kan zich een dagje niet lekker voelen, of zich hebben gestoten in de wei...Dan wil je als paard geen uren in een trailer moeten staan. Zorg ook dat uw eigen dierenarts het paard na aankomst gelijk kan controleren, en laat het paard verder een paar uur met rust. Het heeft uren in de trailer gestaan en al ongetwijfeld dood moe en stijf zijn.

Denk er verder aan dat paarden zeeziek kunnen worden. Paarden hebben niet de mogelijkheid tot overgeven (kunnen ze niet, vanwege de bouw van hun nek), en dus zal het in dat gevel koliek krijgen, wat op een boot natuurlijk niet direct behandeld kan worden met de dood als gevolg. Het komt niet heel vaak voor dat paarden zeeziek worden, maar je kunt lastig van te voren uitzoeken of een paard zeeziek is of niet. Echter mag je niet met de trailer door de tunnel, dus je zult de boot wel moeten nemen.

Als je een paard uit Engeland importeert is het heeeel belangrijk dat je veterinaire zaken allemaal op orde hebt, anders sturen ze je zodra je van de boot af wilt, gewoon weer terug naar Engeland. Als je de reis boekt voor de boot, geef dan gelijk aan dat je een paard vervoerd. Dit is verplicht, maar er wordt dan ook door de maatschappij rekening meegehouden. In Nederland staat er zodra je van de boot af komt iemand klaar om het paard en de papieren te controleren. Tenminste, dat is wat ze beweren. Ik ken een verhaal van iemand die niet gecontroleerd werd en gewoon door kon rijden....Maar daar zou ik niet op gokken, das slechts 1 verhaal dat ik daarvan ken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, beetje lang antwoord! Maar het is dan ook niet niks, een paard importeren...Denk er goed over na, vraag advies aan je veearts en struin het hele internet af naar tips...Voor dit soort dingen kun je nooit goed genoeg voorbereid zijn. Neem eventueel contact op met John Parker, die staat bekend als 1 van de beste exporteurs van uit Engeland en die hebben vast goede tips voor je.