Er zit een verschil in het productieproces. Wanneer er destillatie plaatsvindt tijdens het kraakproces van olie kunnen er onzuiverheden optreden. Hierbij is het ene product technisch zuiver. En het andere product chemisch zuiver. Dit is een verschil, als je er echt proeven mee gaat doen zul je dit verschil merken. Als je het in je brommert stopt bestaat er minder verschil.
Ik heb ook wel een wetenschappelijk artikel gelezen waarbij motoren werden getest met exact dezelfde eigenschappen en brandstof. Hierin werd in een motor technisch zuivere olie gebruikt en in de andere motor chemisch zuivere olie. Hieruit volgde een statistische betrouwbaarheid van de standaarddeviatie in de tempratuur van de olie die resulteerde in een negatief (normaal) verdeelde coefficient. Hierbij werd de technisch zuivere olie gezien als een katalysator voor de temperatuur opbouw.