Hoe komt het dat als je ergens van terug reist die reis vaak korter lijkt te duren dan de heenreis?

Toegevoegd na 4 uur:
Nog even ik bedoel niet perse als je op vakantie gaat naar onbekende bestemming.. ook de rit die ik maandelijks naarhet noorden van nederland maak en heel bekend is dus, duurt heen langer dan terug..voelt zo tenminste..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.5K

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met het feit, dat de beleving van tijd niet stabiel is en beïnvloed wordt door stemming en leeftijd.
Bij plezierige activiteiten vliegt de tijd, terwijl de seconden eindeloos traag voorbij kruipen bij nare situaties. Dit valt deels te verklaren, doordat bij prettige gebeurtenissen de tijd vergeten wordt en dan al veel verder blijkt te zijn. Wanneer daarentegen na een ongeval elke seconde telt, lijken de maximaal 15 minuten aanrijtijd van de ambulance een eeuwigheid te duren.
Soms kan tijd ons bang of onrustig maken. Verveling kan toeslaan en soms gaan mensen de tijd doden, iets onbeduidends doen om een wachttijd te overbrug-gen.
De tijdsbeleving verandert ook bij het ouder worden.
Kennis en ervaring van tijd versnelt de beleving ervan.
Voor een kind in het basisonderwijs is een periode van tien jaar soms langer dan zijn eigen leven heeft geduurd. Wie met pensioen is daarentegen heeft al meerdere decennia verzameld.
Ook bij reizen en vakanties gebeurt er wat met de tijdsbeleving.
Zo hebben veel mensen de ervaring dat de terugreis sneller lijkt te gaan dan de heenreis. En de eerste helft van de vakantie verloopt trager dan de tweede helft, die is ineens zomaar om.
Overigens is dit gevoel volslagen subjectief, aangezien er ook mensen zijn die de terugreis aanmerkelijk langer vinden duren dan de heenreis....
Op de heenreis is alles nieuw en dan vliegt de tijd, terwijl de terugreis langs reeds bekend gebied voert!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op de heenreis, bijvoorbeeld naar je vakantiebestemming, wil je er zo snel mogelijk zijn. Vaak ken je de weg nog niet helemaal en weet je nog niet precies hoe lang het allemaal gaat duren.
Je verheugd je erop, en wordt steeds vermoeider hoe langer het allemaal maar moet duren.
Vergelijk het maar met de laatste uurtjes van een lange en vervelende werkdag; lopen die niet veel langzamer dan hetzelfde aantal uurtjes dat je thuis door brengt zonder op de tijd te letten?

Op de terugweg is het toch al afgelopen. Je weet dat je vakantie of dagje uit klaar is en alles wat je nog hoeft te doen is gewoon weer terug naar huis gaan.
Je zit niet meer in spanning met hoe het er zal zijn en dat je er zo snel mogelijk zijn wilt.
Hoe minder het je interesseert, hoe sneller de tijd zal lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit ermee te maken heeft dat je op de terugreis de dingen ziet die je op de heenreis gezien hebt. En dat dit in de vorm van herkenning het idee geeft dat de terugreis korter duurt...

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de terugreis Miami - Amsterdam duurde voor mij 11 uur te lang. Maar vlieg ook niet iedere dag met een gescheurde knieband (terug) in een hevig door turbulentie schuddende Boeing 767...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe ben je dan in hemelsnaam gevlogen. Een vlucht van Los Angeles naar Amsterdam duurt ongever 10 uur!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na de 'Boarding' zat ik al op een plaats die niet geschikt was voor een been dat per definitie gestrekt moet zijn. Dit vanwege de brase. En kregen we te horen dat er enige vertraging was vanwege de drukte in de lucht. Kon me dat om 2:30 AM niet echt goed voorstellen. Maar op de heenweg hebben we ook 3 uur staan wachten, voordat er een gate vrij was... Maar bij elkaar 11 uur in een vliegtuig gezeten...
Ik ga er voor het gemak even van uit dat je een reis per auto bedoelt.

Op de heenweg duurt het een tijd, zeg anderhalf uur, voordat je in onbekend gebied begint te komen. Die anderhalf uur duurt dus al lang, omdat je al die tijd alleen nog maar bekend gebied ziet, en dus wel aan het reizen, maar nog niet "weg" bent.

Tot vlak voor het moment dat je er bent, is dan alles onbekend. Ook al ben je er bijna, je weet niet dat je er bijna bent. Dat laatste anderhalve uur telt daardoor volledig mee in de gevoelsmatige reisduur.

Op de terugreis ben je meteen onderweg naar huis. Het eerste anderhalf uur duurt dus gevoelsmatig niet lang, omdat je al meteen goede voortgang maakt.

De laatste anderhalf uur tellen gevoelsmatig nauwelijks mee. Je herkent waar je bent, je voelt je al weer vertrouwd. Gevoelsmatig ben je dan al thuis.

Op de heenreis tellen dus de eerste en de laatste anderhalf uur zwaar mee in de gevoelsmatige reistijd. Op de terugreis tellen diezelfde beide anderhalve uren nauwelijks mee in de gevoelde reistijd.