Waarom zijn er niet veel meer, zoniet de meeste vliegtuigen, die verticaal kunnen landen en opstijgen?Scheelt een hoop herrie en ruimte?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2.1K

Antwoorden (7)

Om te beginnen: Vliegtuigen die vertikaal kunnen stijgen, maken daarbij nog veel meer herrie. Nogal lokaal, dat is waar, maar toch.
Vertikaal opstijgen en landen met jets is een gevaarlijk gedoe.
Een motorstoring of een windvlaag en je bent er geweest.
Wil je nog steeds?
14 jaar geleden
vertikaal opstijgen zoals een raket?
haha je zult daar zelf maar eens in moeten zitten, en enorme last hebben van je oren of zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kost buiten-proportioneel veel brandstof om vanaf stilstand op te stijgen. En aangezien vliegtuigen al gebouwd zijn om lift te genereren bij voorwaartse beweging, kun je een hoop brandstof besparen door hiervan te profiteren bij het opstijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Kun je uitleggen waarom vertikaal opstijgen zoveel meer energie kost?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij op de gebruikelijke manier opstijgen maak je gebruik van aerodynamica om je lift te creëren, terwijl je bij een verticaal opstijging direct de zwartekracht moet overwinnen. Bij een traditionele stijging moet je dus alleen voldoende voorwaartse snelheid genereren om de aerodynamica het werk te laten doen, en hiervoor hoef je geen constante acceleratie van 9,8 m/s² of meer te bewerkstelligen.
AWM
14 jaar geleden
Ik vind dat toch geen goede uitleg. De aerodynamica doet je geen energie cadeau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een onderdruk aan de bovenkant van je vleugel genereert tegenover een bovendruk aan de onderkant van de vleugel zal je toch echt een stukje lift meekrijgen dat je niet zelf aan energie hoeft te bekostigen. Je maakt gebruik van één stukje natuurkunde om te helpen te invloed van een ander stukje natuurkunde te verminderen.
AWM
14 jaar geleden
@simpynotedit: Nee, van je leven lang krijg je niets cadeau van de 'natuurkunde'. De energie van de lift is slechts omgezette energie uit de motoren.
Een zeilboot, die krijgt energie cadeau, van de wind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus in plaats van dat je alle energie nodig hebt om omhoog te komen, wordt een deel van de energie gebruikt om vooruit te komen, en de rest omgezet om omhoog te komen. Dus kost het minder energie om omhoog te komen. Voor dezelfde besteedde energie krijg je effectief meer resultaat omdat je er efficiënter mee omgaat.
Verder kost verticaal opstijgen veel meer energie. Milieu-onvriendelijker dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
@simplynotedible: sorry, bijna tegelijkertijd gepost
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gebeurt wel eens.
AWM
14 jaar geleden
Kun je uitleggen waarom vertikaal opstijgen zoveel meer energie kost?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je veel minder gebruik kunt maken van de opwaartse druk. Bij een normale start maak je "horizontale" snelheid, door de vorm van de vleugels krijg je hulp van de opwaartse druk bij het opstijgen. Dit is bij verticaal opstijgen niet het geval.
AWM
14 jaar geleden
Sinds wanneer krijg je energie cadeau? De opwaartse druk moet gegenereerd worden met snelheid, dus met motorvermogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hiervoor heb je minder motorvermogen nodig dan een loodzwaar vliegtuig verticaal in de lucht te krijgen (in dat geval krijg je namelijk GEEN hulp van de opwaartse druk).
AWM
14 jaar geleden
Ik blijf maar dezelfde replies tikken, maar dat maakt niet uit.
De opwaartse druk van de vleugels heb je nodig omdat de motoren alleen maar horizontale krachten opwekken.
Maar elke cm hoogte moet worden bewerkstelligd met motorvermogen. Je krijgt niets cadeau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt erop dat je het niet wilt snappen. Zit je de boel te stangen ofzo? Nog één keer dan. Zie http://www.centennialofflight.gov/essay/Evolution_of_Technology/VSTOL_aircraft/Tech30.htm Hier valt onder andere te lezen: "The biggest problem with achieving V/STOL flight is that conventional wings provide a good amount of lift for a relatively low amount of forward thrust. Getting an aircraft off the ground with little or no forward motion requires that engine thrust—and not wing lift—support a significant portion of the aircraft's weight—or all of it. This usually requires big engines, lots of fuel, and complicated flight controls, all of which weigh more." Nu wel duidelijk?
Om meerdere redenen
1: Het verticaal opstijgen kost veel meer energie dan het normaal opstijgen
2: Vliegtuigen die verticaal opstijgen maken veel meer lawaai dan gewone vliegtuigen
3: Het kost veel te veel kracht om een passagiers vliegtuig verticaal te laten opstijgen we kunnen het met moeite met militaire vliegtuigen
4: Vliegtuigen die verticaal kunnen opstijgen zijn erg moeilijk te besturen. Dit zal dus leiden tot meer vliegrampen en dergelijke drama's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De "lift" (omhooggerichte kracht) van een vliegtuig wordt door de vleugels gecreeerd. Door voorwaartse kracht te geven met de motor gaat de lucht snel langs de vleugels stromen. Door het vleugel profiel ontstaat onderdruk aan de bovenzijde van de vleugel waardoor het vliegtuig (dat al voorwaartse snelheid heeft) als bonus ook nog eens opstijgt. Het is dus een efficiente manier van opstijgen. VTOL vliegtuigen of raketten gebruiken gewoon brute kracht om op te stijgen. Dat kost meer energie, is dus lawaaieriger en nog link ook inderdaad. Wel cool, dat wel.
Maar een lange startbaan is helemaal niet nodig bij een gewoon vliegtuig. Check deze maar eens:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals anderen hier al als antwoord geven het verticaal opstijgen zoals een harriër kost gigantisch veel brandstof.Er zou daarna niet veel meer over zijn om normaal te vliegen.Het zou technisch misschien wat beter gaan,Als het vliegtuig verticaal in een soort lanceer toren recht op word gezet.De passagiers in een soort kantel stoelen zitten.Immers Men ligt dan eerst op de rug.Daarna vliegt het vliegtuig weer horizontaal en zit je weer rechtop
Maar ja als het zo gemakkelijk zou gaan had het al bestaan